De verborgen wereld van dieren in de zee

Sanne 31 augustus 2020
Vanaf het voorwoord had Bill François mij te pakken met zijn debuut “De begaafde sardine” en was mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Uit de verhalen die Bill François vertelt blijkt duidelijk hoeveel liefde hij heeft voor de dieren en de zee. Hij wisselt wetenschappelijke ontdekkingen, mythen, geschiedenis en anekdotes met elkaar af en maakt ze samen tot één verhaal. Ik heb mij dromerig laten onderdompelen en waande mij op of in de zee.

“Als je met een duikbril en snorkel de zeebodems verkent, lijk je wel aan de hemel vastgeklonken. Je ontdekt een universum door eroverheen te zweven.” (citaat)

Het eerste deel van het boek gaat over de unieke eigenschappen van de dieren, in het tweede deel neemt ook de invloed van de mensen op de zee(dieren) een belangrijke plaats in.
Ik vond het fantastisch om te lezen dat walvissen met elkaar communiceren door gebruik te maken van de temperatuurverschillen van waterlagen. Hoe natuurkundig dat ook lijkt, Bill François heeft dat heel eenvoudig uitgelegd zonder veel gebruik te hoeven maken van natuurkundige termen.
Ik genoot van de verhalen van de “kindertijd” van vissen, over geslachtsverandering en over kuit schieten. Een aantal vissen die François hier beschreef had ik vorige jaren bewonderd tijdens het snorkelen in de Ionische Zee. Ik was onder de indruk van hun verschijning, maar ken nu meer verhalen.

“De werkelijkheid overtreft soms de legende.” (citaat)

François vertelt aantrekkelijke verhalen hoe de mens vroeger met de zee en zijn dieren omging. Ik kende het verhaal van de ‘spiegellegende’ uit de Oudheid nog niet. Dat volgens onze voorouders de onderwaterwereld een parallelle wereld was, die geschapen was als het spiegelbeeld van het land vind ik fantastisch en volkomen voorstelbaar.
De Aboriginals sloten zelfs een verbond met de orka’s en leefden in harmonie met elkaar.
Helaas is de mens wegens concurrentie, hebzucht en vervuiling zijn respect voor de zee en alles wat daar groeit kwijtgeraakt. De onuitputtelijke voorraad van de zee is allang niet meer onuitputtelijk. Ik hoop dat de mens de komende jaren weer bewuster zal omgaan met de wereld en dat ook de zee en het zeeleven meer met rust worden gelaten.

Na het lezen van dit boek zal ik tijdens het snorkelen op een andere manier kijken naar de vissen in de zee. Die vis op mijn bord of in de winkel zal ik nooit meer op dezelfde manier zien.

“Door je bewust te zijn van je plaats en rol in het ecosysteem, bescherm je het.” (citaat)

Meer recensies van Sanne