Verdient het om gelezen te worden

Sanne 04 oktober 2020
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog is Mala, een Joods-Pools meisje, dertien jaar oud. Pieter van Os heeft in dit boek heel precies beschreven hoe het Mala is gelukt om de gruwelijke oorlog te overleven. Hij beschrijft zijn journalistieke zoektocht, laat Mala regelmatig haar verhaal doen, maar ook anderen, die van belang zijn om de geschiedenis van Mala te complementen. Pieter van Os heeft er een prettig leesbaar boek van gemaakt wat onderzoeksjournalistiek afwisselt met het persoonlijke verhaal.
Als de oorlog eindigt, is de lezer pas net over de helft van het boek. Hoe Mala vervolgens haar leven probeert vorm te geven, wordt door Pieter van Os opnieuw nauwkeurig beschreven. Ook de afschuwelijke periode in juli 1948, wanneer David-Ben Gurion en de Israëlische legerleiding dorpen als Lydda en Ramle innemen en christenen en moslims vermoorden of verdrijven.
Van Os is zo zorgvuldig geweest in zijn boek, dat ik naast Mala’s onvoorstelbare verhaal ook weer meer heb geleerd over de Poolse geschiedenis ten tijden van de Tweede Wereldoorlog en de totstandkoming van Joodse dorpjes in Israël.

“Het verschil tussen mens en dier uit zich in zoveel: zelfbewustzijn, taal, het gebruik van instrumenten, en zeker ook in de geïndustrialiseerde vorm van moord die sinds de Tweede Wereldoorlog holocaust heet, of wellicht beter: de sjoa. Zijn dieren daartoe in staat? (citaat)

Journalist en schrijver Marcel van Roosmalen zei over ‘Liever dier dan mens’ in een interview in de Volkskrant van 6 augustus 2020: “Het heeft vijfsterrenrecensies gekregen, de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek gewonnen en staat op de longlist van de Libris Geschiedenisprijs, maar het is geen bestseller geworden. Onbegrijpelijk.”
Daar kan ik mij alleen maar aansluiten. Dit boek verdient het om gelezen te worden!

“Misschien zijn daarom de memoires van kinderen die direct na de oorlog werden opgetekend de meest indringende. Omdat kinderen de neiging hebben alleen te vertellen wat ze zelf zagen en zelden last hebben van interpretatiedrang. Ze theoretiseren niet, ze vertellen wat ze hebben meegemaakt.” (citaat)

Meer recensies van Sanne