Niet eenvoudig, wel boeiend!

Saskia I. 20 mei 2023
Karolina Ramqvist is een Zweedse auteur. In De berenvrouw neemt ze haar lezers mee in haar schrijfproces. Ze verdiept zich in het verhaal van Marguerite de la Rocque, een jonge vrouw die in de zestiende eeuw op een onbewoond eiland werd achtergelaten na een schandaal aan boord van een expeditieschip.

“Zij was tot haar isolement gedwongen, maar ik had er zelf voor gekozen.”

Karolina Ramqvist verbeeldt zich aanvankelijk het leven van de berenvrouw. Hoe overleefde zij, had ze het koud, was ze eenzaam,…? De auteur gaat op zoek naar verdere informatie over Marguerite, om haar een plaats te geven in de geschiedenis. Maar onderweg verliest ze zich in haar zoektocht. Ze wil alles uitpluizen, ziet gelijkenissen met haar eigen leven, belandt op zijwegen en verdwaalt in herinneringen.

“Een naam, een foto, een zin en ik dwaalde van mijn onderwerp af. Van het een kwam het ander, en het was heel moeilijk om het allemaal af te bakenen.”

De berenvrouw is een bijzonder boek, dat me meteen fascineerde. Maar verwacht je niet aan een verhaal dat rechttoe rechtaan is. Dit is een inkijkje in het leven van de auteur. Hoe komt een verhaal tot stand, hoe ver verdiept Karolina Ramqvist zich in gegevens, hoe beïnvloedt het verhaal haar persoonlijke leven,… Dit vraagt misschien een inspanning van de lezer, maar ik vond het uitermate boeiend.

Karolina Ramqvist wijdt zich aan drie belangrijke historische bronnen en brengt een bezoek aan Parijs en Roberval. Ze is enorm nieuwsgierig naar de achtergrond van haar bronnen, maar ook hier verliest ze zich vaak in de gevoelens die het onderzoek teweegbrengt.

“Het was moeilijk te bevatten, vond ik, maar toen we door de pilarengalerij, waarvan het hoge gewelfde plafond boven ons even donker was als de straatstenen onder onze voeten, in de richting van de Rue de Rivoli liepen, voelde ik hoe het me begon te duizelen bij de gedachte dat zij daar misschien ook had gelopen.”

In korte hoofdstukken wordt je als lezer ondergedompeld in een stukje geschiedenis, filosofie en feminisme. Maar De berenvrouw gaat ook over het schrijverschap van Karolina Ramqvist en haar onzekerheid. Niet eenvoudig, wel boeiend!

Meer recensies van Saskia I.