De kracht van moeders

Saskia I. 12 oktober 2020
“Ik wilde dat ze het mis had. Ik wilde leven in een wereld waarin volwassen mannen niet joegen op meisjes van twaalf. Maar ze had natuurlijk gelijk. Het was niets nieuws. Niet iets wat niet elke seconde van elke dag gebeurt in elke uithoek van de wereld. Kleine meisjes waren nooit veilig. Ik kon het weten, ik was er zelf een geweest.”

Blinkende letters op de mooie sobere kaft en heel veel lovende woorden op de binnenflap zorgen er meteen voor dat mijn verwachtingen hooggespannen zijn voor Het duister! De proloog, die als titel Het einde heeft, is aangrijpend! Twee vriendinnen, Izzy en Junie, worden vermoord op een speelpleintje. Junie sterft als laatste, ze ziet nog de schommel waar haar moeder ooit op heeft gezeten en voelt nog de hand die haar haren zachtjes streelt. Wat een start van deze thriller!

In de volgende vijfentwintig korte hoofdstukken wordt de lezer meegenomen naar Barren Springs, een armzalig plaatsje in Missouri (USA). Het leven van de bewoners en hun achtergrond wordt zeer goed weergegeven. Je voelt de ellende, maar ook de samenhorigheid tussen hen. Heel knap hoe Amy Engel, de auteur, op indringende wijze dit dorp schetst!

Na de proloog wordt het verhaal verder verteld vanuit Eve haar standpunt. Zij is de alleenstaande moeder van Junie en werkt in een wegrestaurant. Eve voelt meteen dat er iets mis is als haar broer Cal, politieagent, op haar werk langskomt.

“Wat hij ook kwam doen, wat het ook mocht zijn dat al de hele dag aan mij knaagde, het zou niet waar zijn, niet gebeurd zijn, zolang ik hem ervan kon weerhouden het hardop te zeggen.”

Cal brengt zijn zus het afschuwelijke nieuws van de moorden. Samen gaan ze naar het politiebureau. Daar geeft Sheriff Land haar niet de aandacht en begrip die ze juist nu hard kan gebruiken. De spanning en het ongemak tussen hen is goed voelbaar. Wat is er vroeger gebeurd tussen Eve en Land?
Al snel wordt de ex-vriend van Eve, Jimmy Ray, ter sprake gebracht omdat hij vroeger in drugs handelde, samen met de moeder van Eve. Ja, rare situaties daar in Barren Springs! Maar is Jimmy Ray in staat tot een moord op jonge meisjes?

Als er een paar weken na de moorden maar weinig schot in het onderzoek komt neemt Eve zelf initiatief. Langsheen een stripclub, schoolvriendinnetjes van Junie en oude bekenden komt ze stilaan op het spoor van de dader. Het dorpje heeft blijkbaar toch nog veel geheimen.

Tijdens haar zoektocht blikt Eve regelmatig terug op het verleden. Als lezer krijg je zo een heel duidelijk beeld van wat deze vrouw allemaal al meegemaakt heeft!
Samen met haar broer Cal is ze opgegroeid bij haar moeder in een simpele stacaravan. Een vader komt niet ter sprake. De moeder van Eve was verslaafd aan drugs en alcohol. Ze verwaarloosde haar kinderen en geweld en grove taal ging ze niet uit de weg.
Deze harde jeugd wil Eve achter zich laten als Junie wordt geboren. Met de hulp van Cal bouwt ze een nieuw leven op. Ze wil een andere moeder zijn als haar moeder, een betere. Haar vechtlust voor een mooiere toekomst is ontzagwekkend. Eve en Junie redden het wel samen… tot die fatale dag.

Als lezer wil je natuurlijk weten wie de dader is, maar voor mij was dit in feite maar een bijkomstigheid. De spanning van een echte thriller voelde ik niet. Pas naar het einde toe kwam er een beetje actie in het boek, maar niet echt indrukwekkend. Ik was ook niet geraakt toen bekend werd wie de moorden had gepleegd, het liet me zelfs een beetje onverschillig. Misschien past dit ook wel binnen het verhaal, waar weinig plaats is voor compassie?
Het duister is eerder een psychologische roman opgebouwd rond een moord, dan een thriller. Het gaat vooral over de kracht die moeders bezitten, over overleven, over familie. Dit wordt nog eens in de prachtige epiloog, Het begin, benadrukt!

Ik beoordeel Het duister graag met 3,5 sterren. Een pluspunt is zeker de sfeer die enorm goed wordt weergegeven, maar ik miste dus spanning. Ook de armoedige situatie was voor mij soms te prominent aanwezig in deze thriller, te herhalend.

Geen page-turner, maar wel een verhaal om traag in je op te nemen en te laten nazinderen.

Meer recensies van Saskia I.