Erg goed

Sceptica 29 juni 2019
Wanneer Kalle Alhainen vervroegd vrijgelaten wordt uit de gevangenis, heeft hij maar één doel: achterhalen hoe het nu echt zat met het ongeluk van zijn vader. Zijn zoektocht leidt Kalle langs de smerigste delen van de Formule 1, allemaal zaken die bedekt horen te blijven. Hij komt achter geheimen die hem het leven kunnen kosten en de dreiging wordt steeds groter. Zal hij de waarheid ontdekken voordat het te laat is?

André Hoogeboom was meer dan 25 sportjournalist. Hij schreef over voetbal, autosport in het algemeen en Formule 1 in het bijzonder. Hij schreef eerder Max, Formule 1, Dodelijke ambitie en Frans, in de geest van de wedstrijd.

Meteen als je Sabotage in handen hebt, weet je dat dit een boek is voor de autoliefhebber. De benzine druipt er nog net niet af, maar verder zijn alle ingrediënten aanwezig: een heftige foto met een auto in de hoofdrol, de kreet 'Formule 1' die meermaals in het oog springt en een achterflap die je voorbereidt op de beerput van de Formule 1 - al wil je die als raceliefhebber misschien niet opentrekken.

Wanneer je begint te lezen, valt al snel op dat je niet het werk van een doorsnee schrijver in handen hebt. De schrijfstijl is meer dan bovengemiddeld te noemen, je wordt dan ook op de meest aangename wijze mee het verhaal ingenomen. Een verhaal dat ook vanaf het eerste moment onderhoudend is. Al na een paar bladzijdes is je interesse zodanig gewekt, dat je zeker weet Sabotage te zullen uitlezen.

Beschrijvingen van karakters, plaatsen, maar ook de sfeer zijn uitgebreid. Er zijn momenten dat je de rubber haast kunt ruiken, of de spanning werkelijk kunt voelen. Er zitten de nodige wendingen in het verhaal en ook aan spanning en snelheid is er geen gebrek. Elk hoofdstuk roept nieuwe vragen op en doorlezen is de enige optie.

Hoewel ik zonder meer genoten heb van het boek en Sabotage zou aanraden aan iedereen die ook maar een beetje auto- of Formule 1 gek is, is dat naar mijn gevoel wel een noodzaak. Als je niets met auto's hebt, zal je het ongetwijfeld niet ervaren als een slecht boek - daarvoor is de schrijfstijl veel te goed. De kans dat het je aandacht dan minder goed kan vasthouden, is echter behoorlijk aanwezig. Maar met de Formule 1 die terugkomt naar Nederland, komt het met dat aantal liefhebbers vast ook wel in orde.

Meer recensies van Sceptica