Mooi en persoonlijk

Sceptica 25 november 2019
Onderweg naar jou vertelt je over het het leven van Kim. Het boek neemt je mee in verschillende tijdlijnen: je begint in het heden, gaat naar het moment waarop Kim bijna moet bevallen en vanuit haar kraambed neemt ze je mee naar haar jeugd. Vanaf daar doorloop je haar complete leven. Tijdens het verhaal ontdek je ook dat Kim een ontzettend grote kinderwens heeft. Maar het is niet altijd even vanzelfsprekend om zwanger te raken.

​Elisabeth van Driel (1963) bracht dit debuut uit in eigen beheer. Het boek vertelt het verhaal van hoofdpersoon Kim, daarnaast is het doorweven met autobiografische elementen.

Onderweg naar jou is erg persoonlijk geschreven. Het voelt aan als een dagboek, waardoor je niet anders kunt dan meeleven met Kim. Er worden mooie momenten gedeeld, maar ook de minder fraaie. Dit alles wordt bovendien overgegoten met een humorsausje. Daardoor leest het erg fijn weg en krijg je regelmatig een adempauze. De humor maakt dat het met momenten beladen verhaal toch relatief luchtig blijft.

De schrijfstijl van Elisabeth van Driel kun je erg vlot noemen. Het taalgebruik is toegankelijk en dus voor iedereen prettig leesbaar. De combinatie met de korte hoofdstukken zorgt voor een boek waar je snel en makkelijk doorheen komt.

Wat het boek extra leuk maakt, zijn de QR-codes die je onderweg tegenkomt. Telkens er een referentie is naar een muziekfragment, krijg je een QR-code die je naar dat nummer leidt. Achter in het boek staat de complete lijst van alle nummers, met een QR-code voor de Spotify afspeellijst.

Het enige minpunt dat ik kan bedenken over Onderweg naar jou, is dat ik meer had willen lezen. Er zit een 'gat' tussen de proloog en het einde. Ik zou ook wel willen weten wat er in die periode precies speelde. Maar wellicht is dat niet zozeer omdat ik iets mis. Het verhaal is gewoon interessant en prettig om te lezen, waardoor je gerust nog een pagina of 100 (of meer) verder wil lezen. Misschien moet er maar gewoon een vervolg komen? ;-)

Meer recensies van Sceptica