Actiefilm in boekverpakking

Sceptica 30 augustus 2019
Mack Dime is een boom van een vent, ex-militair, ex-huurling en nu zakenman. Hij verdient fortuinen met zijn beveiligingsbedrijf Dime Securities. Mack houdt er een flamboyante levensstijl op na met veel vrouwen en drank, de roddelpers is dan ook gek op hem.

In dit eerste deel van Mack Dime, leren we Mack en zijn vrienden kennen. We zien ook hoe Mack in de val loopt waardoor zijn leven op het spel staat en hij alles dreigt te verliezen. Met behulp van vrienden uit het heden en verleden gaat hij de strijd aan. Kan hij zichzelf en zijn bedrijf redden?

Actie, spanning en geweld. Dat zijn zo'n beetje de peilers van dit boek. Je hoeft ook niet lang te wachten voordat het wordt voorgeschoteld. Zoals je bij een goed actieverhaal mag verwachten, gaat het verhaal al snel los. Vanaf het eerste moment zit er heel veel vaart in het boek en gebeurt er meer dan voldoende om verder te willen lezen.

Het verhaal draait om Mack, net zoals Macks leven om Mack draait. Mack is een grote, stevige en sterke kerel. Eentje die veel eten, drinken en vrouwen nodig heeft om zich goed te voelen en dit dan ook allemaal ruimschoots tot zich neemt. Maakt dit alles hem tot een onuitstaanbare vent? Nee, eigenlijk valt dat best mee. Hij heeft namelijk ook een zachte(re) kant en lijkt toch vooral het hart op de juiste plek te hebben. Bovendien houdt hij wel erg van vrouwelijk schoon, maar behandelt hij hen respectvol. Het boek is overigens ook geen complete man's world: er zijn verschillende sterke rollen aan vrouwen bedeeld. Al zijn ook deze dames wel goedgevormd. Het blijft natuurlijk een mannenboek.

De schrijfstijl is vlot en makkelijk. Het verhaal en ook de karakters blijven redelijk oppervlakkig, maar dat valt ook te verwachten met dit genre. De uitleg die je krijgt over personages, gebeurtenissen en omgevingen is dan ook voldoende. Het geheel wordt erg filmisch verteld, het kost je geen moeite om zaken voor te stellen. Natuurlijk zijn er ook de nodige plotwendingen en meer dan redenen zat om op het puntje van je stoel te blijven zitten. Geloofwaardig is Mack Dime, het verraad van Lady Charlamane niet te noemen. Wellicht zou dit ook eerder als storend ervaren worden in een actieverhaal - of dat zou ik toch vinden.

Is het boek een aanrader? Ja, zonder meer, áls je van actiefilms houdt. Want laten we heel eerlijk zijn: Mack Dime is gewoon een actiefilm in boekverpakking. Ik miste zelf alleen de snelle, mooie auto's.

Meer recensies van Sceptica