Pakkend en belangrijk

Sceptica 10 oktober 2019
Onzichtbaar is de biografie van Angelique Rijk. Als kind werd ze zij seksueel misbruikt door haar opa. Het boek beschrijft hoe zij dit ervoer, maar ook de gevolgen die dat met zich meebracht voor haar en de rest van het gezin. Onzichtbaar laat je zien hoe het misbruiken van een kind doorweegt op de rest van haar/zijn verdere leven.

Het boek vertelt je ook over de andere belangrijke punten in het leven van Angelique, zoals het ongewenst kinderloos blijven en de diagnose van - en het leren leven met - fibromyalgie en haar strijd tegen negatieve gedachten.

Angelique Rijk schreef dit boek mede om anderen aan te sporen naar buiten te komen met hun geheimen en hiervoor hulp te zoeken. Daarnaast dient haar boek als voorlichting voor hulpverleners en kinderen en om anderen te helpen bij het herkennen van misbruik .

Onzichtbaar is een erg heftig boek. Het toont je alle aspecten uit het leven van iemand die te maken kreeg met misbruik. Het gaat veel verder dan het misbruik op zich: het heeft effect op je complete leven, je hele leven lang. Ik denk - net als Angelique zelf - dat dit nog niet voldoende bekend is. Bovendien wordt het veel te vaak niet opgemerkt én hangt er nog een grote taboe rond. Een boek als dit lijkt ook mij dus een grote stap in de goede richting.

Het boek is fijn en vlot geschreven. Heel persoonlijke en heftige stukken worden afgewisseld met 'droge' meer wetenschappelijke toelichtingen. Zelf vind ik dat heel erg prettig, ik krijg graag de 'waarom' van iets. Ook met het oog op voorlichting geven aan anderen, is dat een belangrijk aspect in het boek.

Onzichtbaar is erg realistisch geschreven. Het is geen boek vol met haat of verwijten. Ook verbloemen gebeurt nergens. Het is zoals het is en zo wordt het omschreven.

Het vraagt veel lef om zo'n verhaal op te schrijven. Ik kan dan ook alleen maar heel veel respect hebben voor Angelique Rijk. Ik hoop dat haar boek veel anderen zal helpen en zal bijdragen in het herkennen van slachtoffers. Sterren toekennen aan een boek als dit vind ik ergens onnodig. Het feit dat je de moed hebt om dit op te schrijven en aan de wereld te tonen, maakt het voor mij meteen vijf sterren waard.

Meer recensies van Sceptica