Een kijkje in de Nederlandse bajes

Sceptica 15 april 2020
30 januari 2013, de politie valt met veel geweld - en veel manschappen - het huis van Andries Bik binnen. En niet alleen dat van hem. De speciale units van de politie, FIOD en Defensie vallen op datzelfde moment dertig locaties binnen. Alle bordelen, panden en loodsen van zijn vader, seksondernemer Jan Bik, worden helemaal binnenste buiten gekeerd. Ze worden ervan verdacht de Belastingdienst voor zo'n 30 miljoen te hebben opgelicht.

Andries wordt afgevoerd naar de gevangenis, een plek waarvan hij niet veel positiefs verwacht. Hij bereidt zich al voor op vallende zeepjes en dagen van water en brood. De waarheid blijkt echter heel anders te zijn.

Grand Hotel de Bajes wordt volledig verteld uit het perspectief van Andries Bik, waardoor het leest als een dagboek. Je krijgt op deze manier een erg duidelijk beeld van alles wat hij doormaakt en voelt. Dit zorgt er ook voor dat je zelf mee van de ene verbazing in de andere valt. Over hoe het rechtssysteem werkt, hoe het eraan toegaat in de gevangenis en hoe gevangen met elkaar omgaan. Het verhaal is daarom zonder meer verhelderend te noemen.

Naast alle serieuze zaken, verwerkt Andries ook de nodige humor in dit boek. Dat maakt dat je niet alleen wilt weten wat er allemaal nog verder gaat gebeuren, maar dat je er ook erg snel doorheen komt. De vlotte schrijfstijl, korte hoofdstukken en het makkelijk taalgebruik versterken dit nog.

Grand Hotel de Bajes is het eerste deel in een trilogie. Na het lezen van dit verhaal, ben je ook zeker benieuwd naar wat hierna nog allemaal gebeurt. Het stopt nu op het moment dat Andries uit de gevangenis komt en je wilt toch heel graag weten hoe het verder gaat. Maar bijvoorbeeld ook hoe het zijn vader nu verging achter de tralies en of alles in orde is met zijn moeder. Ik denk dat ik om die reden absoluut niet de enige persoon ben die niet kan wachten tot de andere delen uitkomen. Zeker een aanrader dus!

Meer recensies van Sceptica