Heerlijk kleuteravontuur

Boer Boris verscheen 10 jaar geleden en veroverde meteen de harten van kinderen, ouders en kleuterjuffen. De tekst op rijm en de warme illustraties vol humoristische details, en niet te vergeten het fijne, knusse jaren-vijftig-sfeertje: het was een gouden combinatie. Intussen zijn we bij deel 15 aangeland: Boer Boris en de luchtballon.

Op de cover zwaait Boris vanuit zijn luchtballon naar de (toekomstige) lezertjes. Op de achtergrond een typisch Hollands landschapje met fietsers op de dijk, bootjes in de vaart en bollenvelden. Een vertrouwd tafereel. Maar in dit boek verlaat Boris zijn vertrouwde omgeving en maakt de lange reis naar de Zuidpool. Hoe dat komt?

Berend vindt in het weiland een vreemd ei. Op de tweede spread van het verhaal, in een doos van Centraal Boekhuis (!), wordt voor de oude kachel het ei uitgebroed door Sam, geweldig! Uit het ei komt een pinguïn. Een moeilijk woord voor rijm. En toch is het Ted van Lieshout gelukt om hier een goed lopend rijmpje mee te maken. Erg knap. Wat ik ook erg leuk vond, is om Boris in zijn pyjama te zien. Het geeft het gevoel dat je nog intiemer wordt met het personage dat je al goed hebt leren kennen, dat je binnen mee mag kijken.

Boris weet raad: die pinguïn hoort thuis op de Zuidpool. Dus daar moet hij heen.
Er wordt overlegd hoe je daar komt. Dat lijkt me een heerlijk moment voor de kleuterklas: vraag het ze maar en laat ze met oplossingen komen. Hoe kom je van A naar B? Wat is dichtbij of ver? Waar kom je langs (land, bergen, zee, tropen en polen)?

Boris, Berend en Sam gaan met de luchtballon. "Wat is het mooi vanuit de lucht. Ik voel de wind waaien! Ik zie de buurman zwaaien!" Al snel verandert wat ze zien. Eén spread bevat wel het uitzicht maar geen tekst, wat uitnodigt om de kinderen te laten zien wat er te ontdekken valt. Dat is de opmaat voor andere ontdekkingen op de savanne en in de zee. Uiteindelijk komen ze aan op de Zuidpool. Zal het lukken om de ouders van pinguïn te vinden?

Boer Boris is niet meer weg te denken uit het leven van jonge kinderen. Ook op school mag Boer Boris niet ontbreken. Het is hard op weg om een deel van het culturele erfgoed van leerlingen van nu te worden. Jip en Janneke mogen met pensioen. Geef de leerlingen Boris, Sam en Berend!

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde