Het echte kerstgevoel

Shar 03 december 2023
De kerstboekwinkel is geschreven door Jenny Colgan. Jenny Colgan is geboren in 1972 en komt oorspronkelijk uit Schotland, ze woont nu met haar man en drie kinderen afwisselend in Frankrijk en Engeland.
Jenny heeft al meerder boeken geschreven die naar het Nederlands zijn vertaald, waaronder de Happy Ever After serie, Café Zon en Zee serie en de serie over De Kleine Bakkerij.
Ik kwam er net achter dat er in het Engels ook al een vervolg is op De kerstboekwinkel, namelijk "Midnight at the Christmas bookshop", hopelijk wordt deze ook snel naar het Nederlands vertaald. De kerstboekwinkel is naar het Nederlands vertaald door Jet Matla.
Dit boek is niet het eerste boek dat ik van deze schrijfster heb gelezen. Ik heb onder andere De Kleine Bakkerij serie gelezen en Het Cupcake café. Het tweede deel hiervan: Kerstmis in het Cupcake café, ligt op me te wachten.

De omslag van De kerstboekwinkel ziet er aan de buitenkant uit als een echt kerstboek. Een verlichte boekwinkel met sterren voor de ramen, kerstboompjes met lichtjes naast de winkel en gouden sterretjes en sneeuwvlokjes rondom. Als ik niet wist waar ik het boek over zou gaan, zou ik het alleen voor de cover al kopen. Het ziet er zo gezellig uit.
Het boek draait om de hoofdpersoon Carmen die op het moment even niet zo goed in haar vel zit, omdat alles een beetje tegenzit volgens haar. Terwijl haar zus juist alles perfect voor elkaar heeft.
Als ze vervolgens ook nog bij haar zus (in Edinburgh) in moet trekken omdat dat volgens haar moeder een fantastische kans is om aan werk te komen, is de ellende voor Carmen compleet.
Toch trekt ze bij haar zus in en gaat ze aan de slag in een oude, stoffige boekwinkel.
Carmen vindt dit natuurlijk vreselijk, maar langzamerhand verandert haar mening. Hoewel het eigenlijk onmogelijk is, gaat ze toch aan de slag om de boekwinkel te redden van de ondergang.

De beschrijvingen in het boek zijn zo goed. Tijdens het lezen ben ik op gaan zoeken hoe Edinburgh er uitziet met kerst en volgens de plaatjes die ik zag, komt dit echt overeen met hoe de schrijfster het omschrijft. Heel veel lichtjes en kerstversiering, prachtige etalages, winkelende mensen, de kerstmarkt. En dan de boven- en benedenstraten. Ik had geen idee wat ik me daarbij voor moest stellen, maar in het centrum van Edinburgh heb je dus bovenstraten en benedenstraten. Je hebt een “normale” straat, zoals je dat overal hebt, met winkels aan de zijkanten; dat is een benedenstraat. En daar bovenop zitten bovenstraten. Bovenop de ‘benedenwinkels en -gebouwen’ zit nog een rij winkels/restaurantjes, e.d. waar je ook gewoon langs kunt lopen of op het terras kunt zitten. Dus een soort straat op de onderste gebouwen (als het niet helemaal duidelijk is, zoek maar op!).

Door de omschrijvingen van de schrijfster heb ik echt het kerstgevoel gekregen dat je volgens mij ook krijgt als je echt in Edinburgh bent in de kerstperiode. Ook het verhaal helpt hier erg aan mee, want hoewel Carmen het in het begin allemaal niet zo ziet zitten, gaat ze er later toch echt tegenaan en wordt zelfs zij enthousiast van alle kerstversieringen en -activiteiten.
Een heel klein stukje uit het boek als voorbeeld: ‘Ze was vroeg naar haar werk gekomen, toen de lichtjes van Victoria Street al glommen in de vroege ochtendschemering. Te midden van de glitter en glamour van de andere winkels stak hun winkel nu trots af.’
Heel fijn, een echte feel-good voor tijdens kerst.

Meer recensies van Shar