Boven de wolken | Jenny Colgan

Shardé 30 augustus 2023
Boven de wolken is het eerste deel in de Summer Skies serie, de nieuwste serie van Jenny Colgan. Jenny Colgan is een Schotse auteur en heeft al een behoorlijk aantal feelgood romans op haar naam staan.

In Boven de Wolken wordt co-pilote Morag MacIntyre na een traumatische ervaring tijdens haar werk op non-actief gezet. Om tot rust te komen gaat Morag terug naar haar Schotse roots, om haar zieke grootvader te helpen met zijn lokale vliegroute.
Het oude vliegtuig, genaamd Dolly, waarmee deze vliegroute gevlogen wordt, helpt Morag niet echt in het overwinnen van haar trauma.

Tijdens een van de lokale vluchten, wordt de piloot onwel. Morag moet ingrijpen om het vliegtuig veilig aan de grond te krijgen. Na deze noodlanding komt ze op een afgelegen schots eiland terecht en is het, door de barre weersomstandigheden en het gebrek aan mogelijkheden tot contact, onmogelijk om het vliegtuig terug te krijgen naar het vaste land.

Op dit kleine eiland is, naast een groot aantal vogels, slechts 1 bewoner te vinden. Gregor Cameron, een gesloten en wat norse ornitholoog. Hij houdt totaal niet van mensen, maar kan extreem goed koken en is behoorlijk zelfvoorzienend op een eiland wat grotendeels van de buitenwereld af is gesloten. Morag kan voorlopig niet van het eiland af, dus zij en Gregor zullen het toch met elkaar moeten uithouden.

Dit eerste deel in de Summer Skies serie, kwam wat moeilijk op gang. Het eerste deel van het boek was wat traag om door te komen. Het verhaal bleef lang een beetje oppervlakkig, maar op het einde kreeg het iets meer diepgang. Jenny legt humor in het boek en beschrijft de omgeving van het eiland erg mooi en gedetailleerd. Hierdoor zou ik ook graag een weekje op dit eiland door willen brengen. Maar dan wel met de kookkunsten van Gregor, want bij de beschrijving van zijn gerechten liep het water mij in de mond.

Omgaan met trauma’s en op zoek gaan naar ‘dat’ waar je gelukkig van wordt. Mooi en stof tot nadenken. Ik las dit boek met de Ilona’s leesclub en ik ben benieuwd naar deel 2 van deze serie. Waarin Jenny hopelijk iets minder aan de oppervlakte blijft. Door het gebrek aan diepgang en de trage start van het boek is het voor mij 3,5 ☆.

Met dank aan @ilonaslevenbijls en @lsam.

Meer recensies van Shardé