Prachtig en pijnlijk tegelijkertijd

Shardé 15 februari 2024
Nadat deze roman in 2023 werd benoemd als de nummer 1 bestseller in Amerika, kunnen wij vanaf 12 maart ook genieten van dit prachtige en meeslepende familiedrama.

William is een stille en verlegen jongen, die een zwaar verleden met zich meedraagt. Hij heeft weinig liefde gekend en kan zichzelf uiten met basketbal, wat hij op een hoog niveau speelt.

“Basketbal was het eerste in Williams leven dat ook van hém hield, lange tijd het enige dat van hem hield.”

Wanneer hij Julia Padavano ontmoet en wordt opgenomen in haar familie, ontdekt hij dat het leven ook andere kanten kan hebben. Julia en haar 3 zussen, Sylvie, Cecelia en Emeline, zijn heel erg hecht. Ze delen lief en leed met elkaar. Wanneer William en de 4 zussen een aantal heftige gebeurtenissen meemaken, komen de onderlinge verhoudingen onder druk te staan. Een heftige familiebreuk volgt.
Is de zussenliefde diep genoeg om dit alles tot een goed einde te brengen?

Ana Napolitano zet met ‘Je bent prachtig’ een onwijs mooi, pijnlijk en ontroerend verhaal neer. Door de prachtige vertaling van Maya Denneman word je meegevoerd in de mooie zinnen en wil je ieder woord wat je leest volledig opzuigen.

“Want elk atoom dat mij behoort is evengoed van jou.”

Doordat het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, worden alle personages levensecht en kun je meeleven in al hun pijn, verdriet en liefde.

Het is een boek om langzaam te lezen en soms even weg te leggen om hetgeen wat je gelezen hebt te verwerken. Het laat je lachen, huilen en zet je aan het denken. Een boek wat iedereen zou moeten lezen.

Meer recensies van Shardé