Ervaar Mumbai in al haar geuren en kleuren

Shardé 16 oktober 2023
Naast het schrijven van korte verhalen, heeft Hedwig Meesters 3 romans op haar naam staan. Dagboek uit Bombay is haar nieuwste roman en kwam in juni 2023 uit.

Dagboek uit Bombay is een verhaal waarin liefde en verlies de boventoon voeren. Na de dood van haar ouders vindt Isabel het dagboek van haar grootmoeder Felicity. Een dagboek uit de tijd van de Engelse overheersing in India. Na het lezen van het dagboek vertrekt Isabel van Mumbai om zo de geschiedenis van haar grootmoeder te beleven. Tijdens deze reis ontdekt ze veel meer dan dat haar grootmoeder in haar dagboek heeft geschreven.

Een romantisch verhaal waarbij de geschiedenis van Brits-Indië om de hoek komt kijken. Het is een vlot geschreven, maar pakkend verhaal, waarin de beeldende manier van schrijven Mumbai tot leven brengt.

‘Drommen mensen liepen op de straten parallel aan de snelweg naar het centrum van Mumbai. Of ze zaten op een fiets, in een kar achter een paard of met zijn vieren op een scooter. Een dozijn kinderen zat opeengepakt in de laadbak van een kleine vrachtwagen.’

Dagboek uit Bombay is voor mij een eerste kennismaking met het werk van Hedwig Meesters. Ondanks dat de personages in het boek wat aan de oppervlakte blijven, vond ik het een vermakelijk boek. Hedwig heeft mij Mumbai in al haar geuren en kleuren laten ervaren. Een aanrader voor iedereen die een eerste indruk van India op wil doen.

‘Waar zij Mumbai ervoer als een massa-aanval op haar gezicht, gehoor en reuk, zagen anderen dit misschien als een feest van kleuren, geluiden en geuren.’

Meer recensies van Shardé