Band tussen mens en dier

sheila_hjv_inbooks 26 november 2019
Kan Runa een veilige plek voor de wolven vinden?

Runa heeft haar taak als wolventemmer aanvaard. Ze gaat er alles aan doen om de wolven in veiligheid te brengen. Daarvoor zal ze wel een gevaarlijke reis moeten maken. Samen met de halfwolf Rocco en 49 wilde wolven gaat ze op pad. Op zoek naar een plek waar er niet op de wolven zal worden gejaagd.

Al snel ontdekt Runa dat hun vijand Giacomo ontsnapt is uit de gevangenis. Giacomo wil maar één ding. Hij heeft een groep jagers om zich heen verzameld, en hij zal niet rusten voordat hij heeft afgerekend met Runa en de wolven. Om Giacomo zoveel mogelijk te ontlopen, moet Runa een andere en veel gevaarlijkere route nemen dan gepland.

“De wolven liepen verspreid over de helling, sommige waren hun al ver vooruit. Met soepele sprongen namen ze de rotsen, alsof het een spelletje apenkooien was. Toen de mist even iets dunner werd, zag Runa onder hen het pad. Het was gevaarlijk afgebrokkeld en eronder gaapte een afgrond.” Barbara Jurgens

Gelukkig krijgt Runa onderweg hulp, en maken zij en de wolven nieuwe vrienden. Maar het gevaar wordt ook steeds groter, en er komen nieuwe tegenstanders bij. Kan Runa haar taak volbrengen?

De Wolventemmer - Opgejaagd van Barbara Jurgens is het vervolg op het eerder verschenen boek De Wolventemmer. Dit tweede deel is eventueel wel los te lezen, maar het eerste deel is zo leuk, dat het zonde is om dat niet eerst te lezen.

In dit tweede deel wordt de ontwikkeling, die Runa doormaakt in het eerste deel, verder uitgebouwd. De moeizame reis maakt haar volwassen voor een meisje van veertien. Barbara Jurgens laat dit met kleine veranderingen tot uiting komen.

De Wolventemmer - Opgejaagd bevat de onzekere, avontuurlijke en spannende reis, die Runa en de wolven moeten maken. Een reis waarin Runa mooie en moeilijke dingen meemaakt en waarin ze met voor- en tegenstanders te maken krijgt. Kortom, een reis met zowel voorspoed als tegenslag. Barbara Jurgens heeft hierin telkens een prettige balans gehouden.

De natuur, de elementen en de bijzondere nieuwe vrienden zijn fraai omschreven. Je waant je min of meer op reis met Runa en haar wolven. Maar het allermooist vond ik toch de prachtige en respectvolle band tussen mens en dier. De dieren accepteren Runa in hun midden, maar er worden geen schoothondjes van gemaakt. Het blijven wilde dieren die Runa als onderdeel van hun familie zien.

De Wolventemmer - Opgejaagd is een heerlijk vervolg op De Wolventemmer, en bevat ook nog best wat actuele thema’s. Thema’s die heel goed passen binnen het verhaal. Ik heb enorm genoten en geef ook dit tweede deel 5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks