Mijn mening

31 oktober 2021

Het verhaal:

Tijl is boos. Op de kinderen in de klas, die stom doen. Op papa, die te veel drinkt. Op mama, die geen hond wil. Zo boos, dat hij moet slaan, of schreeuwen. Hoeveel straf hij ook krijgt, hoe kwaad zijn ouders ook worden, Tijl kan zijn woede niet tegenhouden. Alleen als hij samen met zijn vriend op een bouwkeet speelt. Dan is hij de superheld, op avontuur.

Op een middag ziet Tijl een lichtje, ver weg in het bos. En een hond, die hem bekend voorkomt. Even denkt Tijl dat hij hulp zal krijgen uit een andere wereld. Maar dan doet hij iets stoms. Lukt het Tijl om het goed te maken en zijn woede onder controle te krijgen?

Mijn mening:

Het was weer paar uurtjes genieten met dit jeugdboek van Lara Reims. Op een simpele en makkelijk te begrijpen manier beschrijft ze het leven van Tijl en zijn familie, jongeren die in een zelfde gezinssituatie zitten gaan zich er zeker in herkennen. En misschien vinden ze zo ook wel een oplossing of tips om met de situatie om te gaan. Er zit ook wel wat spanning en kalverliefde in verwerkt wat het ook meer uit het leven gegrepen maakt. De link naar Levy en het witte wonderdoosj, één van haar vorige boeken, is leuken het was ook fijn om te lezen dat alles goed gaat met Levy. Toch kan je Tijl en de tijdbom perfect verslinden zonder dat je het verhaal van Levy gelezen hebt.

Wat de connectie tussen Tijl en Levy is zullen jullie zelf moeten lezen.

Ik hoop op meer van deze leuke verhalen voor jongeren vanaf 10 jaar.

Sigrid

Meer recensies van