Mentaal gestoord, maar totaal verslavend

Silke Gorremans 06 januari 2020
Ik begon het jaar met een herlezing van een van mijn favoriete boeken. Ik las de ARC versie van you jaren geleden en sindsdien is mijn "obsessie" met Joe Goldberg niet meer overgegaan. Hoewel ik genoot van de serie, kan niets op tegen papieren Joe en het boek.

Mijn originele review van jaren geleden is voor mij nogsteeds van toepassing. Hoewel ik het boek nu 5 sterren gaf ipv 4.

De afgelopen dagen heb ik bijna constant getweet over dit boek. Ik noemde het een van de engste boeken die ik ooit las. En daar blijf ik bij. Geen horrorboek kan op tegen het kippenvel dat You me wist te bezorgen. Het boek deed me ook echt stilstaan bij de openbaarheid van je leven op sociale media. Tenslotte liggen heel wat privé momenten te grabbelen op facebook, instagram en twitter.
You geschreven voor Caroline Kepnes past perfect in het straatje van “mind fuck books” waar ik ontzettend van hou. Het verhaal wordt vertelt vanuit het standpunt van Joe, een stalker die compleet geobsedeerd raakt door een vrouw die op een mooie dag zijn boekenwinkel binnenwandelt. Ze heeft nog geen idee dat haar leven vanaf dat punt nooit meer hetzelfde zal zijn. Met een beetje hulp van haar gestolen GSM heeft hij zo toegang tot haar twitter, facebook en zelf haar mailbox. De manier waarop Joe te werk gaat komt angstaanjagend realistisch over. En te bedenken dat er echt zulke gestoorde mensen op de wereld rondlopen.
En daarmee heb ik Joe meteen gestoord genoemd. En dat is hij zonder twijfel. Maar de kracht van het verhaal schuilt vooral in het feit dat Joe ontzettend sympathiek is. Het ene moment hoop je zo op een happy ending voor hem. En wil je heel boos naar Beck roepen dat je niet snapt hoe ze hem zo slecht kan behandelen.Terwijl je het volgende moment weer kristalhelder ziet wat voor een psychopaat hij eigenlijk is. En dat is volgens mij het engste deel van het verhaal. Dat iedereen Joe ziet als een goede gast. De ideale schoonzoon bijna. Want als je naar het plaatje kijkt is Joe best een goede vangst. Hij houdt van boeken! Werkt in een boekenwinkel. Heeft een geweldig gevoel voor humor en is erg zorgzaam. Een briljante zet van Caroline Kepnes om Joe zo ontzettend sympathiek op papier te zetten. Het feit dat alle andere personages ook vreselijke mensen zijn draagt natuurlijk ook een steentje bij. Want hoewel Joe natuurlijk zonder twijfel de “slechterik” in dit verhaal is, kan je niet anders dan alle andere personages toch ook wel een beetje haten. Ik denk niet dat er een vrouwelijk personage is waar ik me meer aan ergerde dan aan Beck. Ik had echt een bloedhekel aan haar tijdens het lezen. (Ja, ik had een bloedhekel aan het slachteroffer in het verhaal. Dat zegt waarschijnlijk meer over mezelf dan ik zou willen.)
Gedurende het hele verhaal bevind je jezelf als lezer in het hoofd van Joe. Je ziet alles door zijn ogen en dat maakt het verhaal erg intrigerend. Want je voelt wat hij voelt en je hoort elke gedachte die hij in zijn hoofd heeft. Joe weet al zijn daden een bepaalde draai te geven en zijn eigen fouten weg te rationaliseren. Want hij bedoelt alles toch zo slecht nog niet? En hij doet toch alles uit liefde? Als lezer weet je natuurlijk dat dit kromme redeneringen zijn, maar dat zorgde er niet minder voor dat ik aan de pagina’s gekleefd zat.
Voor mij is You een van de verslavendste, boeiendste en intrigerende boeken die ik ooit las. Schot in de roos!

Meer recensies van Silke Gorremans