hedendaags sprookje

Silke Wimme 20 augustus 2019
Korte inhoud

Only fairytales give evil a proper shape. The big bad wolves, the evil kings, the demons and devils.

In Spanje van de jaren ’40, waarin Franco aan de macht is, verhuist de tiener Ofelia met haar moeder naar Vidal. Haar moeder leerde Vidal kennen na de dood van haar vader. Hij is officier in het leger en probeert de rebellen uit het bos te verdrijven. Nu Ofelia’s moeder zwanger is wil hij haar aan zijn zijde, opdat hij zeker is dat er niets met zijn nog ongeboren zoon zou kunnen gebeuren. Maar dan wordt Ofelia’s moeder ernstig ziek en bekommert de wrede Vidal, die Ofelia al omgedoopt heeft in Wolf, zich enkel voor zijn ongeboren zoontje.
Ofelia is eenzaam en begint in de omgeving rond te zwerven. Op één van haar tochten in het bos ontmoet Ofelia een elfje die haar meevoert naar een Faun. De Faun verteld Ofelia dat ze eigenlijk een prinses is en om te kunnen terugkeren naar haar echte ouders dient zij drie opdrachten uit te voeren. De opdrachten lijken niet zo eenvoudig te zijn zoals ze op het eerste zicht lijken, zal Ofelia er in slagen?
Conclusie
Normaal is er eerst het boek en pas daarna de film gebaseerd op het boek. Maar hier is het omgekeerd gegaan, eerst was er de film en pas nu in dertien jaar later het boek. Guillermo Del Toro is één van mijn favoriete filmregisseurs, zijn oeuvre is zeer uiteenlopend. Hij is zowel gekend voor zijn grote Amerikaanse blockbusters: Hellboy en Blade II als voor zijn persoonlijke fantasyfilms: El laberinto del fauna en Shape of water waar hij vorig jaar de Oscar voor beste regisseur mee won. Bovendien werden veel van zijn films reeds cultklassiekers. Pan’s Labyrinth is gebaseerd op El laberinto del fauna en wat mij onmiddellijk opviel was de titel waarvoor men een combinatie gemaakt heeft van de Engelse en Spaanse filmtitel.
Ik stond aanvankelijk toch wat twijfelachtig tegenover het boek. Kan een boek gebaseerd op een film wel goed zijn? Zal het trouw blijven aan het verhaal? En wat mij vooral ook bezighield was hoe men van een film die vooral voor een volwassen publiek bestemd is een young adult boek kan maken. Tijdens het lezen ebden mijn twijfels al snel weg en ik was verrast te merken dat Cornelia Funke er een echt pareltje van gemaakt heeft.
Zowel de harde cover als de kaft roepen de magische sfeer van het verhaal onmiddellijk op. Beiden zijn zeer verschillend maar even mooi. Op de harde cover staat een afbeelding van de faun zoals we die kennen uit de film en op de kaft erom heen zien we in een opvallende blauwe kleur Ofelia die ronddwaalt en zo in het labyrinth terecht komt. Alleen al voor de cover wil je het boek hebben en lezen. Maar niet alleen de covers zorgen ervoor dat dit een prachtige uitgave is geworden, ook de tekeningen die het verhaal sieren op de verschillende pagain’s, het lettertype, de opdeling van de hoofdstukken, … zorgen ervoor dat het meer is dan ‘alleen’ maar een boek.
Voor de vele boekenwormen onder ons is en blijft het verhaal natuurlijk het belangrijkste en deze is ook zeker de moeite waard. De schrijfstijl van Cornelia is beeldend en ze gebruikt veel beeldspraak, wat Pan’s Labyrinth zeker ten goede komt. Ze weet haar lezers in de ban te houden pagina na pagina, zelfs volwassenen zullen van dit sprookje houden. Ik heb het hier inderdaad over een sprookje want het verhaal zit vol met verwijzingen naar mythologische wezens en andere die uit de fantasie van Guillermo Del Toto zijn ontstaan. Bovendien beginnen er verschillende hoofdstukken met ‘’er was eens…’’ (“Once upon a time…) en bevatten die verborgen boodschappen net zoals bij sprookjes. Deze boodschappen gaan vooral over goed en kwaad. Ik heb enorm genoten van de fantasierijke schrijfstijl van Cornelia en ze is er zeker in geslaagd de film versie in eer te houden. De personages die we kennen van de film hebben hier nog meer diepgang gekregen.

Cornelia is zeker geslaagd om van een film een boek te schrijven. Het boek roept tijdens het lezen zoveel verschillende emoties op: het is spannend, hoopvol, treurig, … . Tijdens het lezen raak je niet alleen de tijd uit het oog, maar ook de plek waar je je bevindt. Hoewel het omschreven wordt als een young adult boek zal dit boek een breder publiek kunnen bekoren, zowel tieners als volwassenen zullen ervan genieten. Er is dertien jaar tussen het verschijnen van de film en het boek, dit toont ook aan hoe tijdloos het verhaal is. Ik scoor het boek dan ook een welverdiende 4 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme