De bewaring

Yael van der Wouden is schrijver en docent. Haar essay over Nederlandse identiteit en Joods-zijn, ‘On (Not) Reading Anne Frank’, werd genoemd in The Best American Essays 2018. Yael van der Wouden geeft les in creative writing en comparative literature. ‘De bewaring’ is haar debuutroman.

1961, Overijssel na de wederopbouw. De herinneringen aan de oorlog zijn weggestopt. Isabel leeft een geïsoleerd bestaan in het huis van haar overleden moeder, haar broers Louis en Hendrik zijn al op jonge leeftijd op zichzelf gaan wonen. Het leven kabbelt rustig voort totdat Isabels oudste broer met zijn nieuwe vriendin langskomt. Louis vraagt of Eva een tijdje bij haar mag komen logeren, hij moet namelijk voor zijn werk naar het buitenland en wil Eva niet alleen op zijn simpele kamer achterlaten. Eigenlijk geeft Louis haar geen keuze, het huis is immers ook van hem. Isabel schrikt als het om een maand blijkt te gaan, ze heeft Eva één keer eerder ontmoet en was niet gecharmeerd van het meisje. Er beginnen kleine dingen uit het huis te verdwijnen, heeft Eva hier iets mee te maken? Koortsachtig houdt Isabel de vriendin van haar broer in de gaten, totdat ze een mysterieuze ontdekking doet.

‘De bewaring’ is geschreven vanuit het perspectief van Isabel. Het verhaal leest vlot en boeit vanaf het begin. Isabel haar saaie leventje is ineens voorbij wanneer Eva, de vriendin van haar oudste broer een maand komt logeren. Isabel vindt het meisje maar niks en zegt alleen het hoogstnoodzakelijke tegen haar, ze laat Eva duidelijk merken niet welkom te zijn in het grote huis. Eva daarentegen doet haar best om aardig te zijn, ze stelt Isabel vragen en wil samen leuke dingen met haar doen, maar Isabel blijft gereserveerd en op de vlakte, sterker nog: ze houdt het meisje constant in de gaten omdat er spulletjes uit het huis verdwijnen. De spanning is om te snijden. De auteur heeft een mooie beschrijvende schrijfstijl en haalt thema’s aan die zelfs nu nog vaak gevoelig liggen. Het boek is opgedeeld in drie delen, gaandeweg leren we de personages steeds beter kennen. Het heden wordt afgewisseld met het verleden. In het laatste deel komen de drie delen mooi samen en vallen alle puzzelstukjes op zijn plek.
‘De bewaring’ is een beklemmende, maar ook een verrassende roman met een mooi uitgewerkt plot. Een boek met sterke personages dat boeit vanaf het begin tot en met het eind.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Chaos en Hebban voor het verstrekken van dit unieke leesexemplaar. Ik mocht nummer 185 ontvangen van de 350 vooruit lezers die een ongecorrigeerde drukproef kregen.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen