Gebroken zielen

Lotte Leenaerts (29) schreef haar eerste verhaal toen ze vijftien was. Hoewel ze eigenlijk psychologie wilde studeren, besefte ze dat een job waarin ze vooral zou moeten luisteren niks voor haar zou zijn. Ze koos daarom voor taal- en letterkunde. In mei vorig jaar brak ze door met haar debuut ‘Trouw’ een chicklit feelgoodroman. Met haar tweede boek ‘Gebroken stemmen’ duikt de Rijkevorselse schrijfster een heel ander genre in. Deze razend spannende Kempense thriller vertelt het verhaal van voormalig gerechtspsychologe Jade van Hoof en commissaris David Speltinckx die jagen op een seriemoordenaar in de Kempen. Lotte Leenaerts werkt in de bibliotheek van Malle en woont in Rijkevorsel. ‘Gebroken zielen’ is het tweede deel in de Gebroken-reeks.

In ‘Gebroken zielen’ loopt Margot als student verpleegkunde stage op de spoedafdeling van een ziekenhuis. Ze heeft haar leven na een verstikkende relatie met een seriemoordenaar eindelijk weer op de rails. Wanneer er een bebloed meisje met een blauw oog binnenkomt, gaan bij Margot de alarmbellen rinkelen. Voordat ze het meisje kan verzorgen wordt ze opgehaald door haar moeder, een vooraanstaande minister. Niet veel later wordt diezelfde minister vermoord teruggevonden. Gaat het om een familiedrama of is er meer aan de hand? En kan Margot wel zomaar iedereen vertrouwen?

‘Gebroken zielen’ is het vlot geschreven tweede deel in de Gebroken-reeks. Vanaf het begin sleept Leenaerts de lezer weer mee in een klopjacht op een moordenaar. Rechercheurs David en Lina zetten alles op alles, met de hulp van gerechtspsychologe Jade en wetsarts Oliver, om de dader van een gruwelijke moord te pakken. Ook deze keer wordt het verhaal vanuit twee zijden belicht, namelijk die van de politie maar ook die van de moordenaar. Mooi om te zien en knap gedaan hoe de auteur in het hoofd van de verschillende personages kruipt. Het is niet perse nodig om deel een, ‘Gebroken stemmen’, vooraf te lezen, maar wel aan te raden omdat we anders toch wel een hoop informatie missen en dat zou jammer zijn. De spanning wordt weer flink opgebouwd en langzamerhand komen we achter het motief van de dader. De naam van de dader blijft tot het laatste moment onbekend en komt geheel onverwacht. Lotte Leenaerts gebruikt interessante personages die goed uitgewerkt zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd naar een volgend deel in deze serie.

‘Gebroken zielen’ heeft een goed opgebouwd plot en zeker een aanrader om te lezen.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Pelckmans voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen