Nachtloper

Silvie Leest 01 juni 2023
Meidel Jonsson treft zijn grootvader dood aan in het huis waar ze samen woonden. De zonderlinge achttienjarige Meidel staat er nu alleen voor, en dat terwijl het leven voor hem al lastig genoeg is. In Meidels hoofd bevinden zich veel verschillende gebieden, zoals één voor plezier, één voor goede ideeën, en ook één om verwoesting aan te richten. En één deel voor pijn, en dat gebied zou hij voor altijd willen laten verdwijnen.

Als hij boodschappen gaat doen bij de plaatselijke supermarkt en aan de praat raakt met een jong meisje achter de kassa grijpt hij zijn kans op verandering.

Rechercheur Eddie Feber heeft een duidelijk talent voor zijn vak. In de stad krijgen verschillende mensen ’s nachts dreigend bezoek van een lichtgevende verschijning met een wapen. Het is een raadsel wat de bedoeling is van de verschijning, en Feber heeft niet veel om mee te werken.

Dan worden er achtergelaten briefjes ontdekt. Feber moet achter de betekenis komen, en snel ook: voordat het wapen voor ongelukken zorgt.

'Nachtloper' begint met het overlijden van de opa van Meidel. Kort daarna merk je al dat Meidel behoorlijk vreemd is. Hij ontmoet een knap meisje in de supermarkt en zij speelt later nog een belangrijke rol in dit verhaal.

Ondertussen lees je ook weer over rechercheur Eddie. Niet alleen zijn werk, maar ook zijn privéleven komt ter sprake. De hoofdstukken wisselen steeds af tussen Meidel en Eddie.

'Nachtloper is het tweede deel van de serie, maar kan ook prima los gelezen worden. Ook dit boek heeft geen hoofdstukken, maar dat ben ik gewend van Karin, net zoals de vreemde sfeer die er de hele tijd hangt. Karin weet dit altijd zo ontzettend goed op papier te zetten. Ikzelf hou hier van, maar misschien dat anderen het juist weer helemaal niets vinden.

Dit verhaal vond ik oké, het blies mij helaas niet omver, maar ik heb er wel van genoten. In het begin moest ik echt even wennen, en naar het einde toe vond ik het steeds spannender worden. Of ik dit het beste verhaal van Karin vind? Nee, maar ik vond het zeker interessant om te lezen.

Beoordeling: 3,5 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest