De upgrade

sisia 15 november 2021
De Upgrade.

We gaan naar 2045. Romy Bell, gekend door het vorige boek Eternal, is nu hoofd van een organisatie die toeziet op het ethisch aspect van genetische manipulatie.

Bij een undercoveroperatie van haar team in London stuiten ze ook op het feit dat er een virus gemaakt wordt.

Ze bezoekt haar vriendin Bieke, wetenschapper in Parijs. Daags erna lijkt haar vriendin overleden, en onderzoek wijst uit dat Bieke gestorven is door een op maat gemaakt virus. Rond dezelfde tijd in Oslo overlijdt tevens een andere wetenschapper, ook aan een persoonlijk virus.

Manon Lambert, voorzitster van Eduvision , samen met haar man Ben duiken ook overal op in het verhaal.

Romy legt de link met het labo in Londen, en begint alles te onderzoeken. Geldstromen van de verschillende gestorven wetenschappers lijken een spoor op te leveren naar het bedrijf X-com van Romy’s vriend Lieven in de US. Niets is echter minder waar, het wordt aangestuurd door een concurrent van Lieven, die onder één hoedje speelt met Manon en Ben.

Romy, samen met Marie; hoofd van de politie in Parijs, roept de hulp in van Jules Bonnet, eveneens wetenschapper wiens zoon overleden zou zijn aan een persoonlijk virus.
Samen komen ze tot de constatatie dat Manon en Ben een virus aan het ontwikkelen zijn om een bepaald ras superintelligent te maken en andere rassen zouden onvruchtbaar worden. Tijdens een boek voorstelling van Manon in Parijs zou dit virus verspreid worden door de ventilatie van de zaal.
Ze doen er alles aan om dit te saboteren maar slagen daar niet volledig in. Een deel van de bezoekers raken besmet en ontsnappen.

Manon wordt vermoord door haar man Ben, en hij ontsnapt. Ben lijkt ook de dood gewaande zoon van Jules Bonnet.

Alle besmette personen worden uitgewezen naar het eiland Grand Terre, waar ze in erbarmelijke omstandigheden leven. Frankrijk had het plan het eiland te bombarderen, maar iedereen overleeft. De groep wordt ondergebracht in Oak Hill in de US.

We leren in het boek een beetje hoe onze toekomst er zou kunnen uitzien in 2045. Het verhaal van de genetische manipulatie en de virussen is nu waarschijnlijk al mogelijk.
Het boek leest heel gemakkelijk en vlot en laat volgens mij ruimte over tot een vervolg.
Ik zou het aanraden!

Meer recensies van sisia