Godendrank van Ilja Gort

sisia 27 mei 2020
Godendrank van Ilja Gort.
Het was voor mij een eerste kennismaking met deze schrijver. Een boek met een fantastische omslag, je waant je meteen als God in Frankrijk. De lange volzinnen met uitgebreide beschrijvingen van geur, kleur en smaak lezen als een trein. Je leest je werkelijk in het verhaal in en het is precies alsof je alles zelf ruikt, smaakt en meemaakt wat er in het verhaal gebeurd.
In het begin had ik wat moeite met de typische “Hollandse praat”, maar het ging vlug over, het went vlug en de gemakkelijke humor die Ilja gebruikt en is zeer ontspannend.
Het hoofdpersonage Abel droomt van een chateau in Frankrijk waar hij een fantastische wijn zou kunnen verbouwen die hij zou kunnen verkopen met een klinkende naam en hij gaat op zoek. Plots vindt hij het huis van zijn dromen, maar goedgelovig als hij is, leest hij alle kleine lettertjes in het koopcontract niet, hij let ook niet goed op de ligging van het domein.
Terug in Nederland verkoopt hij zijn huis in Amsterdam en even later komt hij samen met vrouw Angela aan op zijn chateau. Meteen is duidelijk dat veel in en rondom het huis verdwenen is en even later blijkt dan ook dat zijn druiven naar een collectief gaan , en dat als hijzelf wijn zou maken, de naam ook maar tweederangs zou zijn : vin du pays.
Ze komen algauw in geldnood, Angela gaat zelfs even terug naar Nederland om wat geld te verdienen. Abel denkt de oplossing gevonden te hebben : hij gaat cannabis verbouwen en daarvan een extract aan zijn wijn toevoegen : Godendrank. Vol goede moed begint hij eraan. De dochters komen even op bezoek en Darryl ,de vriend van Lara, eigenaar van een coffee shop, overhaalt hem om wiet op grote schaal te gaan verbouwen en zo snel geld te verdienen.
Even gaat het goed, maar op een dag staat een Nederlandse inspecteur voor de deur die een onderzoek naar Darryl leidt. Er volgen enkele hilarische momenten, en het dreigt even helemaal verkeerd te lopen.
Gelukkig komen Abel en zijn gezin er met de schrik vanaf , Darryl wordt opgepakt en Abel kan nu uiteindelijk toch aan zijn wijndroom beginnen.
Ik zou zeggen : Ik ga op vakantie en ik neem mee : “Godendrank van Ilja Gort”, ontspanning gegarandeerd.

Meer recensies van sisia