Confronterend maar weergaloos mooi geschreven boek

Sjoerd 06 maart 2021
De Dood van Ivan Illitsj is een van Tolstojs kortere werken, maar hoort zonder twijfel bij het beste wat hij ooit geschreven heeft.

Het verhaal begint met de collega's van Illitsj, die het nieuws ontvangen dat hij overleden is. Daarna volgen we de hoofdpersoon zelf, vanaf het moment dat zijn ziekte zich voor het eerst openbaart, tot zijn dood. Het wordt voor het titelpersonage gedurende het verhaal steeds langzamer duidelijk dat hij snel zal gaan sterven. Tolstoj, een woordkunstenaar, beschrijft op weergaloze wijze de frustraties, woede en onmacht van Illitsj. Het is soms bijna zelfs benauwend om te lezen. Desondanks is het bij tijd en wijlen moeilijk om sympathie voor hem op te brengen, want een bovenmatig sympathiek persoon is hij niet.

Ik moet het boek op een gegeven moment even wegleggen en pauzeren, het is tenslotte geen vrolijk verhaal. Wie nog niks van Tolstoj heeft gelezen kan prima met dit boek beginnen, als opmaat naar Anna Karenina of Oorlog en Vrede. Al het mooie en goede van de schrijver Tolstoj zit in dit boek.

Meer recensies van Sjoerd