Trage pageturner

Sjoerd 23 november 2019
Dit is het derde deel in de reeks en voor mij persoonlijk het spannendste deel. Het verhaal schuwt gruwelijkheden niet en de toon wordt al meteen in het begin gezet. Robin ontvangt een pakketje waar, tot haar grote schrik, een afgehakt vrouwenbeen in blijkt te zitten. Strike verdenkt meerdere mensen uit zijn verleden die tot zoiets in staat zijn en de achtergrond van die mensen komt uitgebreid aan bod. Daarmee leert de lezer meteen ook meer over het verleden van Strike en zijn persoonlijke leven. Terwijl het mysterie en de jacht op de moordenaar toeneemt, stapelen ook de slachtoffers elkaar op. De moordenaar wordt naarmate het verhaal vordert omgedoopt tot 'Shacklewell Ripper'. Een nieuw element in dit boek is dat je als lezer ook korte hoofdstukken kan lezen vanuit het gezichtspunt van de dader, wat ik een mooie toevoeging vond.

Ook leren we meer over Robin, die zich steeds meer begint te onderscheiden als een volwaardig detective. Ze komt met ingenieuze plannen op de proppen om meer uit de verdachten te krijgen, of bekenden van verdachten. In de vorige delen kwam haar persoonlijke leven wat minder aan bod en in dit deel wordt een belangrijke gebeurtenis uit haar verleden onthuld die haar grote drang om goed werk af te leveren in een ander daglicht plaatst.

Het boek zit goed in elkaar, Galbraith (pseudoniem van JK Rowling) bewijst ook in dit deel dat ze enorm goed kan schrijven. De beschrijvingen van de personages en locaties zijn enorm goed gedetailleerd, waardoor je je vaak in Londen waant en het voelt alsof je tegenover een van de personages in een restaurant zit. Dit keer neemt de lezer ook een leuk uitstapje naar Edinburgh. Net als in de vorige delen neemt Galbraith uitgebreid de tijd om het verhaal tot ontbranding te laten komen. Daardoor voelt ook dit deel soms wat langdradig en traag aan. De drie verdachten komen uitgebreid aan bod maar ze komen in gesprekken veel aan bod. Daardoor had ik in het begin wat moeite om ze uit elkaar te houden. Maar de spanning maakt veel goed en ik kon het boek moeilijk wegleggen. Een van de meest leuke elementen aan de serie zie je hier wederom terug: de relatie tussen Strike en Robin.

Ik kijk reikhalzend uit naar het vierde deel!

Meer recensies van Sjoerd