Indringende verhalen laten je niet los

Sjoerd 29 januari 2022
Het Einde van de Rode Mens is een indringend boek. Het bestaat uit transcripties van talloze gesprekken die Svetlana Alexijevitsj voerde met gewone burgers uit de Sovjetunie, die hun levensverhaal vertellen. Die verhalen zijn zo puur, zo rauw en zo beklemmend. De verhalen zouden elk zo verfilmd kunnen worden.

Het is verder verbijsterend hoe mensen een rotsvast vertrouwen blijven houden in Stalin en hem blijven vereren, ook nadat al zijn gruweldaden bekend waren gemaakt. Hoe dan...is een vraag die je jezelf regelmatig zal stellen bij het lezen. Als liefhebber van geschiedenis vond ik het ook mooi boek. De lezer krijgt een beeld van het leven in de Sovjetunie, de Goelag Archipel en de overgang naar het nieuwe, kapitalistische Rusland.

Ik moest in het begin wennen aan het boek, het zijn hele lappen tekst, maar toen ik er eenmaal in zat kon ik niet stoppen. De verhalen, hoe treurig en deprimerend ze ook zijn, laten je niet los.

Meer recensies van Sjoerd