Gekunsteld en ongeloofwaardig

Sonja 15 februari 2020
Ongenadig Karin Hazendonk
Op een social event van haar werk ontmoet Anouk de aantrekkelijke Sven Bogerd en ze hebben onmiddellijk een klik en krijgen al snel een relatie.
Sven maakt een degelijke en erg betrouwbare indruk. Dates, gezellig voor zijn vriendin koken, haar overladen met kleine attenties…kortom de echte gentleman. Hij is echt alles wat Anouk zoekt in een partner, en het duurt dan ook niet lang voordat ze haar kleine woning inruilt voor zijn prachtige huis aan de kust, waar ze gaan samenwonen. Ze behoudt haar oude huis nog wel, maar komt er eigenlijk zo goed als nooit meer.
In het begin verloopt hun relatie vlekkeloos, al stoort Anouk zich aan Svens hobby, het kijken van gruwelijke horrorfilms. Maar ieder heeft recht op zijn eigen hobby’s, dus trekt zij er vaak op uit voor lange wandelingen of verliest zichzelf in een goed boek, terwijl Sven naar zijn films kijkt. Maar het blijft niet bij kijken alleen… want plots slaat Sven volledig om en brengt zijn morbide fantasieën tot werkelijkheid. En Anouk vreest voor haar leven…
Doordat het boek volledig is opgebouwd uit korte hoofdstukken leest het vlot weg, ondanks dat er telkens van perspectief gewisseld wordt. Deze wisseling van perspectief zorgt er wel voor dat je volledig wordt meegetrokken in het leven van de twee hoofdpersonages Anouk en Sven.
Mede door het eenvoudige taalgebruik en de relatief korte zinnen blijf je makkelijk verder lezen in het boek. De spanning wordt langzaam opgebouwd, en bereikt uiteindelijk een hoogtepunt. Een hoogtepunt wat ik een goed einde van het boek zou hebben gevonden. Maar het verhaal kabbelt nog verder, en escaleert opnieuw naar een voor mij onbevredigend einde, wat ook nog eens een beetje afgeraffeld voelde.
Ik ergerde me regelmatig aan de naïviteit van de hoofdpersonages, de tegenstrijdigheden in het verhaal en de slechte uitwerking van sommige karakters zoals Kim. Hoewel het verhaal veel potentie heeft, is het onvoldoende uitgewerkt en kan het mij dan ook maar matig bekoren.

Meer recensies van Sonja