waanzinnig goed

Sonja 20 juli 2023
In dit boek volgen we Detective Inspector Brodie Baarda en Psychologisch Profiler Dr. Constance ‘Connie’ Woolwine terwijl ze een spraakmakende vermissing proberen op te lossen. Wat begint als een schijnbaar eenvoudige zaak, verandert al snel in iets veel sinisters wanneer het duo ontdekt dat ze met meer dan één vermist persoon te maken hebben, zonder enig duidelijk verband tussen de vermisten. Terwijl de acties van de dader steeds roekelozer worden, is het voor de speurders een uiterst verwarrende zaak om op te lossen.

Als lezers krijgen we veel diepgaander inzicht in de motieven van de dader dan het politieteam, aangezien sommige hoofdstukken vanuit zijn perspectief worden verteld. Dit betekent echter niet dat we de volledige redenen achter zijn gedrag kennen, maar we kunnen wel enkele zeer goed onderbouwde veronderstellingen maken. Het is bewonderenswaardig dat Fields ervoor heeft gekozen om een zeer ongebruikelijk onderwerp te verkennen wat betreft de geestelijke gezondheid van de hoofdpersoon. Dit werpt namelijk de schijnwerpers op een zeer vreemde psychologische aandoening die, hoewel zeldzaam, absoluut leidt tot zeer ongewoon gedrag in dit geval. Het toevoegen van deze psychologische laag geeft het verhaal een authentiek gevoel van dreiging en onderliggende spanning. De ‘shadow man’ is er echt van overtuigd dat hij niets te verliezen heeft, waardoor je als lezer kan verwachten dat werkelijk alles kan en zal gebeuren. Laat je niet misleiden door het begin van dit boek – de redenen ervoor worden al snel heel duidelijk. De eerste hoofdstukken zetten de toon voor de beklemmende sfeer die het hele boek doordringt.

Connie Woolwine is een zeer interessant personage waar ik me snel aan gehecht voelde. Vreemd om te zeggen, want wanneer je haar ontmoet, realiseer je je al snel dat ze een Amerikaanse vrouw is die geen blad voor de mond neemt, brutaal en direct is, en barst van het zelfvertrouwen – bijna een complete tegenpool van de meer ingetogen en stoïcijnse, bijna stereotiep Engelse Baarda. Beiden zijn vreemdelingen in de stad Edinburgh, speciaal ingevlogen om te helpen bij deze zaak. Maar ondanks hun verschillen werken ze echt goed samen, zowel als detectiveteam als als personages. Er is een vreemde chemie tussen hen en er ontstaat onmiddellijk een soort van vertrouwen tussen hen beiden.

Dit boek heeft me vanaf het allereerste moment in zijn greep gehouden en mijn volledige aandacht vastgehouden. Het is een meeslepend en huiveringwekkend verhaal. Van enge stalkingscènes tot de diepgaande emoties van angst, woede en bijna berusting bij de slachtoffers, weet de auteur een perfecte balans te vinden. Ze houdt het ergste van het geweld en de gevolgen buiten het zicht, en door verschillende perspectieven van de personages te gebruiken, krijgen de lezers een begrip van wat er is gebeurd, zij het enigszins op afstand.

De spanning wordt voortdurend opgebouwd, en het gevoel van urgentie neemt toe naarmate we naar het onthullende einde toe racen. Je hartslag versnelt als de Shadow Man zijn laatste zet doet en alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. De confrontatie tussen Connie’s intelligentie en de psychotische geest van de Shadow Man is zenuwslopend en meesterlijk beschreven. Dit is werkelijk top schrijfwerk dat alle elementen van een meeslepende thriller samenbrengt!

Ik hoop echt dat we Connie en Baarda weer zullen ontmoeten, en het einde maakt dat zeker mogelijk. Met Connie’s meer tijdelijke carrière en Baarda die bij de Met gestationeerd is, zie ik talloze mogelijkheden waarvan ik hoop dat Fields deze gaat verkennen.

Meer recensies van Sonja