geen makkelijk verhaal

Sonja 03 augustus 2023
La Kastellana is een betoverend eiland waar traditionele waarden en religieuze overtuigingen heersen. Hier zijn mannen koningen en hebben vrouwen een vastomlijnde rol in de samenleving. Maar alles verandert wanneer een nieuwe Hertog met zijn vrienden en een andere levensstijl op het eiland arriveert. De gevolgen zijn verwoestend in dit boek vol duisternis en hedendaagse thema's.

De auteur, Alex Marwood, staat bekend om het niet schuwen van de donkere waarheid van het moderne leven. Het verhaal lijkt rechtstreeks uit Jeffrey Epstein's speelboek te zijn gerukt en bevat een verontrustende mix van fictie en feiten.

Hoewel La Kastellana een patriarchale samenleving lijkt, draait het boek om de levens van verschillende vrouwen. Mercedes, een eilandbewoonster, wordt diep beïnvloed door de komst van Matthew Meade en zijn dochter Tatiana. Mercedes' karakter is sterk en vastberaden, ondanks haar tragische leven. Ook Robin, die op zoek is naar haar weggelopen dochter, roept sympathie op.

De familie van Mercedes, vooral haar moeder Larissa en zus Donatella, speelt een cruciale rol in het verhaal. Donatella's levendige aard zorgt voor een keerpunt wanneer bezoekers het eiland binnenvallen. De gevolgen zijn duister en tragisch, waardoor de krachtige vrouwelijke personages worden geconfronteerd met een samenleving die geen ruimte biedt voor hun houding of sprankeling.

Tatiana, een verwend en verachtelijk personage, doet denken aan een bekende societyfiguur uit het moderne tijdperk. Haar gedrag is verontrustend realistisch en illustreert opnieuw de grimmige mix van feit en fictie in het boek.

De duisternis in La Kastellana is onmiskenbaar. Het verhaal behandelt thema's als uitbuiting, grooming en zelfs slavernij. De patriarchale samenleving tolereert het gedrag van machtige mannen die mensen als koopwaar beschouwen. De auteur bespaart de lezer de ergste details, maar de impact blijft bij.

Marwood wisselt naadloos tussen heden en verleden en toont hoe traditionele waarden een giftige omgeving kunnen faciliteren. De relevantie van het boek wordt versterkt door hedendaagse ontwikkelingen, vooral in het licht van bekende criminele zaken.

Ondanks de duisternis laat het boek ook de kracht van vrouwen in tegenspoed zien. De relatie tussen Mercedes en Donatella is rauw en prachtig. Niet alle mannen in het boek zijn boosaardig; sommigen kunnen niet wegkijken en streven naar gerechtigheid.

Dit is niet per se een makkelijk verhaal om te lezen, maar het is wel een zeer krachtig verhaal. Er zijn zeer gemakkelijke parallellen te trekken tussen feit en fictie, en met de duisternis, hoewel duidelijk aanwezig, net een paar tinten te mild om gratuit te zijn, zal de impact van dit boek nog lang bij me blijven. Er zijn momenten van rust, een rustig tempo op momenten dat de intensiteit van sommige scènes tart, maar die me de kans gaven om even op adem te komen als de waarheid van de verdorvenheid me dreigde te overweldigen. Zeker een aanrader

Meer recensies van Sonja