Komt wat langzaam op gang maar is zeker de moeite waard

Soraya Latten 20 april 2020
Als haar man er met haar beste vriendin vandoor gaat stort de wereld van Anna in. Ze duikt weg in een true crime podcast en probeert de pijn te vergeten totdat één van de namen in de podcast haar wel heel bekend voorkomt. Anna heeft haar hele leven op leugens gebaseerd en dat leven komt door de dood van die ene persoon wel heel dichtbij. Samen met de, nu ex, man van haar beste vriendin gaan ze op zoek naar wat er is gebeurd is, zelfs als dit betekent dat ze zelf in gevaar komen.

“Lieg en blijf liegen, verzin een naam, een achtergrond, je voorkeuren en je aversies, zuig het hele zooitje uit je duim. Dat is echt veel verstandiger. Maar in dit boek spreek ik de waarheid. Daar heb ik een goede reden voor.”

Leugens, waarheid en trouw zijn aan jezelf. Anna krijgt met al deze dingen te maken in het boek Alibi. Waar je in de eerste plaats denkt dat het boek voornamelijk om de relatie tussen haar en haar ex-partner zal draaien blijkt niets minder waar, na hoofdstuk één verdwijnen man en vriendin op de achtergrond om nog maar zelden terug te keren. De podcast die ze door deze scheiding beluisterd speelt juist de grootste rol, Anna’s heden en verleden komen hierdoor met elkaar in de knel en al snel leert ze dat de leugen altijd wordt ingehaald door de waarheid. Schrijfster Denise Mina heeft deze boodschap op een boeiende en meeslepende manier beschreven.

De karakters zijn door Denise goed uitgewerkt en hebben een persoonlijkheid waarmee je je als lezer kunt identificeren waardoor het verhaal echt aanvoelt. Verfrissend is het ook te lezen dat een man en een vrouw die samen op onderzoek uitgaan niet direct een liefdesrelatie hoeven te krijgen maar er gewoon voor elkaar kunnen zijn in moeilijke periodes.

Er zijn momenten in het boek die zich lijken voort te slepen en waardoor je als lezer misschien geneigd bent om het boek aan de kant te leggen, gelukkig worden deze stukken goed gemaakt door vlotte en meeslepende stukken waardoor je nieuwsgierig wordt gemaakt naar de ontwikkeling van het verhaal.

Je krijgt als lezer te maken met leugens, waarheden, halve waarheden en dingen die worden achtergehouden waardoor je nieuwsgierig wordt naar wat precies waar is. Vooral als je merkt dat Anna een groot geheim bewaard waardoor zelf haar leven bedreigd werd zit je als lezer op het puntje van je stoel door de spanning en de nieuwsgierigheid naar wat gaat komen. Deze spannende momenten zorgen ervoor dat het boek zich ontwikkelt tot een spannende misdaadroman aangezien de spanning er te weinig in voor komt om het boek daadwerkelijk een thriller te noemen.

Denise Mina is een Schotse misdaad- en toneelschrijfster. Ze schreef onder andere de Garnethill trilogie en een driedelige fictieserie over journaliste Patricia ‘Paddy’ Meehan.

Meer recensies van Soraya Latten