Tijl en de tijdbom

Soraya Latten 18 januari 2022
Tijl wordt snel boos en als hij eenmaal boos is kan hij zichzelf niet meer beheersen. Als zijn klasgenoten stom doen of zijn papa weer eens teveel drinkt moet hij wel slaan of schreeuwen. Alleen als hij samen met zijn beste vriend op de bouwkeet speelt blijft hij rustig.
Dan ziet Tijl tijdens het spelen een lichtje in de verte. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en doet dan iets heel doms. Zou het Tijl lukken om zijn woede onder controle te houden?

Wat heeft Lara Reims opnieuw een geweldig boek geschreven. Net als bij Levy en het Witte Wonderdoosje schuwt ze heftige onderwerpen niet: verslavingen, woedeaanvallen en de uitwerking hiervan spelen een belangrijke rol in het boek. Lara laat goed uitkomen hoe snel een vervelende situatie kan ontstaan in bepaalde omstandigheden en leert jongeren, en ook volwassenen, hoe we kunnen omgaan met zulke situaties. Hierdoor is dit boek ideaal om te bespreken op scholen zodat deze moeilijke onderwerpen op een ongedwongen manier kunnen worden besproken.

Naast het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen heeft Lara ook weer een ontzettend leuk boek geschreven. Met haar vlotte schrijfstijl en levendige beschrijvingen weet ze je binnen enkele bladzijde helemaal in het verhaal te trekken. Je raakt al snel nieuwsgierig naar het lichtje dat Tijl heeft gezien en hoe het verhaal verder zal verlopen. Deze beeldende schrijfwijze word nog extra ondersteunt door verschillende prachtige illustraties die in het boek staan waardoor het verhaal van Tijl en de Tijdbom echt een feestje is om te lezen.

Daarnaast is het erg leuk dat Levy en haar beste vriend Robin, die de hoofdrol speelde in Levy en het Witte Wonderdoosje, ook een rol hebben in dit nieuwste jeugdboek van Lara Reims. Het boek is los te lezen maar het is zeker een leuk extraatje als je haar eerdere boek over Levy al hebt gelezen.

Lara Reims heeft met haar verschillende boeken bewezen bij de top van de Nederlandse jeugdauteurs te horen. Met haar vlotte schrijfstijl en unieke boeken is Reims een aanwinst die we absoluut niet willen missen in de Nederlandse boekenwereld.

Meer recensies van Soraya Latten