Love it

Soraya Latten 18 januari 2022
Alles lijkt te wijzen op een doodgewone ochtend tot Emily Gagliardi gaat ontbijten op haar balkon. Op het dakje naast haar woning ligt een overleden vrouw neergelegd als Vrouwe Justitia.
Ze lijkt speciaal voor Emily te zijn neergelegd maar waarom is voor Emily een raadsel. Al snel worden er overeenkomsten ontdekt tussen de vrouw en de misdaden van een seriemoordenaar, alleen zit deze man al jaren vast. Is er een copycat actief of zit er iets anders achter? Emily gaat samen met haar team op onderzoek uit.

Blinde wraak is het laatste boek over Emily, ondanks dat het over een geheel nieuwe zaak gaat komen er wel dingen naar voren over eerdere boeken. Hierdoor is het aan te raden om eerst de eerdere delen te lezen.

Aangezien er wat tijd tussen Blinde wraak en de eerdere boeken zit is het even graven naar wat er in de eerdere boeken is gebeurt. Gelukkig heeft Nina Verheij voorin het boek twee korte samenvattingen van de belevenissen in de eerdere boeken geplaatst waardoor je zonder verwarring in deze heerlijke thriller kan beginnen.

Al vanaf het eerste hoofdstuk van Blinde wraak raak je nieuwsgierig naar het verhaal. Wie is de vrouw die op het dakje achter Emily haar huis is gevonden en waarom is de vrouw precies daar neergelegd. De vragen stapelen zich op maar hierdoor ook de spanning en de drang naar antwoorden. Dit zorgt ervoor dat je als lezer als een speer door het boek heen gaat en je elk moment zal aangrijpen om verder te lezen.

Het plot van het boek is aangrijpend en verrassend. Door meerdere twists blijft het tot het laatst gissen naar de redenen van de dader om het lichaam bij Emily neer te leggen en naar de dader zelf.
Ik heb meestal vrij snel door hoe een zaak in elkaar steekt maar dat was bij Blinde wraak echt anders. Mede hierdoor heb ik het boek in een recordtijd uitlezen.

Nina Verheij heeft niet alleen een ontzettend sterk plot geschreven maar weet ook door haar schrijfstijl de aandacht van de lezer vast te houden. Niet alleen beschrijft ze de situaties en personages op een levendige manier maar door haar vlotte schrijfwijze en korte hoofdstukken is het verhaal makkelijk te volgen. Hierdoor kan de lezer zich echt in het boek verliezen in plaats van steeds te moeten opletten of teruglezen om de situatie helder te krijgen.

Nina heeft met de serie over Emily Gagliardi laten zien dat Nederlandse auteurs niet onder hoeven te doen voor grote namen als M.J. Arlidge of Robert Bryndza.

Meer recensies van Soraya Latten