Lekkere feelgoodthriller

Soraya Latten 17 februari 2022
Inge Spaan werkt als accountant, een beroep wat vaak als één van de saaiste wordt gezien. Toch heeft Inge genoeg creativiteit om verschillende verhalen te schrijven wat resulteerde in, op dit moment, twee thrillers waarvan Uitgespeeld de tweede is. In 2020 debuteerde ze met haar feelgoodthriller Oververhit.

Laura krijgt na het overlijden van haar vader de taak om zijn kleding uit te zoeken voor in de kist. Hierbij vindt ze iets wat haar leven op zijn kop zet. Heeft haar vader te maken gehad met de verdwijningszaak die volop in het nieuws is? Samen met haar collega, Leendert, die zich meer in de virtuele dan echte wereld bevindt, besluit Laura op onderzoek uit te gaan en neemt contact op met familie van het vermiste echtpaar, haar voormalige klasgenoot, en herrieschopper, Rogier.

Uitgespeeld is geschreven vanuit verschillende perspectieven, waaronder die van Leendert, en natuurlijk Laura. Deze wisselingen van perspectief kan in het begin van het boek wat verwarrend zijn maar zodra je doorhebt wie wie is geeft deze schrijfwijze juist wat extra’s aan het verhaal. Inge Spaan geeft daarnaast een goed beeld van de locaties waar het boek zich afspeelt, vooral mensen die bekend zijn in deze omgeving zullen verschillende plekjes herkennen waardoor het verhaal extra tot leven komt. Maar ook als je niet bekend bent in deze plaatsen zul je genieten van het verhaal.

Inge Spaan heeft hiernaast een beeldende, meeslepende schrijfstijl die ervoor zorgt dat je niet alleen beter in het verhaal komt maar ook zorgt van een goed overzicht van de situatie. In het boek komen is hierdoor niet moeilijk, ondanks dat je, zoals genoemd, even in het verhaal moet komen. Dat ze op deze wijze kon schrijven liet Inge al zien in haar eerdere boek, Oververhit, maar heeft ze in Uitgespeeld nog beter weten toe te passen.

Doordat Uitgespeeld een feelgoodthriller is is de spanning in het boek wat lager. Het is meer een mooi boek met spannende momenten maar deze zijn niet voelbaar door het gehele boek. Dit kan er bij een echte thrillerliefhebber voor zorgen dat het op bepaalde momenten moeilijker is om je volledige aandacht erbij te houden.

Toch maakt het verhaal je door verschillende ontwikkelingen nieuwsgierig naar de ontknoping. En zal je als lezer aan verschillende personages gaan twijfelen en trek je al snel beweegredenen in twijfel. Want is iedereen wel zo oprecht als hij of zij zich voordoet?

Al direct na het lezen kreeg ik zin om een ander boek van Inge Spaan erbij te pakken, helaas heb ik Oververhit al gelezen maar dit zorgt er zeker voor dat ik een volgend boek van Inge zeker zal aanschaffen.

Meer recensies van Soraya Latten