Prachtig

Soraya Latten 17 februari 2022
Hilde de Wilde begon in 2017 met het schrijven van kinderverhalen. Dag kleine vriend schreef ze na aanleiding van de prachtige fotoreportage van natuurfotograaf Niki Colemont.

Kraakje de eekhoorn is druk bezig met het aanleggen van zijn wintervoorraad als hij fotograaf Niki ontmoet. Niet alleen maakt Niki prachtige foto’s van hem maar hij helpt Kraakje ook met de zoektocht naar nootjes en laat hem allemaal nieuwe dingen ontdekken. Dan ontmoet Kraakje Knabbeltje, een lief vrouwtjes eekhoorntje. Kraakje is op slag verliefd, maar vind Knabbeltje hem ook leuk?

Wauw wat een geweldig, schattig en prachtig verhaal. Het is misschien geschreven voor kinderen vanaf vier jaar maar zowel jong als oud zou van dit heerlijke boek genieten! Het verhaal Dag kleine vriend schreef Hilde op basis van de foto’s van Nik Colemont dit zorgt voor een prachtige wisselwerking in het verhaal. Door de woorden van Hilde komen de foto’s van Niki nog meer tot leven en het verhaal wordt tot leven gebracht door de foto’s. Dit zorgt ervoor dat het boek echt uniek is en dat je het liefst direct je camera wil pakken om zelf vriendschap te gaan sluiten met een eekhoorn.

Ik heb het boek nu al verschillende malen zelf gelezen of, als ik weinig tijd had, doorgebladerd om steeds weer te kunnen genieten van de prachtige foto’s en het verhaal over Kraakje. En ook mijn zoon van bijna vijf kan geen genoeg krijgen van Dag kleine vriend.

Doordat het verhaal gebaseerd is op foto’s geeft het extra weer hoe prachtig de natuur is en hoe wij als mens met de natuur kunnen samenwerken. Natuurlijk komt dit wel naar voren in prentenboeken maar het wordt toch levendiger als je naar echte foto’s kijkt.

Eigenlijk kan ik alleen nog toevoegen dat iedereen, zowel jong als oud, dit verhaal eens gelezen zou moeten hebben. Dag lieve vriend is hiermee een perfect cadeautje voor iemand anders of stiekem gewoon lekker voor jezelf.

Ik las het boek zelf als ebook, en toen was hij al mooi, maar om het boek volledig tot zijn recht te laten komen raad ik zeker aan het fysieke boek aan te schaffen.

Meer recensies van Soraya Latten