De verborgen vrouw

Soraya Latten 18 januari 2022
Tijdens de sloop van een jutefabriek worden er twee skeletten gevonden. Ze liggen hand in hand, moeten er al zo’n vijftig jaar onder de betonnen vloer liggen en blijken door een misdaad om het leven te zijn gekomen. Hoofdrechercheur Stef Michiels wordt erbij gehaald om erachter te komen wie de personen zijn en wie achter hun dood zit.
Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan om deze puzzel compleet te krijgen.

Vaak worden wij als lezers getrokken door snelle zaken waarbij iedereen onder tijdsdruk staat maar dat is met een verjaarde zaak van vijftig jaar geleden natuurlijk niet echt het geval. Toch weet Aebi de aandacht te trekken doormiddel van haar vlotte schrijfstijl en levendige personages. Ze zorgt ervoor dat je als lezer de geschetste situaties voor je ziet en echt meekijkt met het onderzoek van Stef en zijn team.

Het verhaal is niet persé spannend maar heeft genoeg momenten die genoeg nieuwsgierigheid opwerpen om je aandacht vast te houden. Zo heeft ze ervoor gekozen om twee verschillende verhaallijnen te volgen, 1 van de hoofdrechercheur en 1 van een mysterieus persoon genaamd M.L. het is ontzettend leuk om als lezer mee te puzzelen naar wie achter M.L. moet zitten en het mysterie omtrent de skeletten op te lossen.

Toch leken sommige momenten of situaties niet geheel realistisch, zo kregen de verschillende rechercheurs informatie over de identiteit van de skeletten en/of daders maar leken ze dat niet met elkaar te bespreken of over na te denken, dit terwijl ik daardoor al verschillende puzzelstukjes had kunnen koppelen. Ook waren er wat haast geforceerde momenten in het boek, zoals gesprekken tussen de hoofdpersonages. Maar dit waren de enige momenten waarop ik me enigszins stoorde aan het verloop van het boek.

Toch ben ik nog heel benieuwd naar het verdere verhaal van Stef Michiels en hoop ik dat er nog een boek over deze bijzondere rechercheur en zijn team komt.

De verborgen vrouw is een boek met zijn plus en minpunten maar wat mij ook zeker nieuwsgierig heeft gemaakt naar meer.

Meer recensies van Soraya Latten