Een aanrader voor jong en oud

Soraya Latten 19 oktober 2019
Het zit Rider niet mee in haar leven, na de dood van haar oma is het enige familielid dat ze nog heeft een onbekende oudoom in Chicago. Om bij hem te komen zal ze een dagenlange treinreis van Californië naar Chicago moeten maken onder het toezicht van een medewerkster van de spoorwegmaatschappij, Dorothea. Hoe overleeft ze deze treinreis naar een onbekende bestemming? In de trein sluit ze onverwachte vriendschappen en neemt ze een belangrijke beslissing.

“De beste mensen zijn de mensen die gevoelens hebben, die hoop blijven houden. Ook al betekent dat soms dat je wordt gekwetst en teleurgesteld. Ook al betekent het altijd dat je wordt gekwetst en teleurgesteld”-Paul Mosier

Soms lees je een boek dat je tot diep in je hart raakt en dat je dagen lang bij zal blijven, Bestemming Onbekend is zo’n boek. Verbaas je niet als je tranen over je wangen voelt glijden, want dit boek maakt ontzettend veel gevoelens los. Rider is een personage dat je in je hart zult sluiten, dit 12-jarige meisje draagt de wereld op haar schouders en vertrouwt niemand door alle keren dat ze is teleurgesteld, maar beetje bij beetje durft ze haar hart open te zetten voor de mensen die ze leert kennen in de trein.

“Soms heb ik het gewoon nodig om naar iets onhaalbaars te verlangen, om mezelf over te halen nog één keer in te ademen, nog één stap te zetten. Op dit moment is mijn onhaalbare verlangen dat ik een vader heb en dat hij Neal heet.”-Paul Mosier

Als ouder wil je niets anders dan Rider oppakken en beschermen tegen alle nare dingen in de wereld en daarom is dit ook zeker een boek dat prachtig is om te lezen voor volwassenen. Kinderen zullen waarschijnlijk vooral lachen om de gekke en slimme dingen die Rider doet om aan geld te komen of eten te krijgen uit het snelbuffet van de trein.

Het boek switcht tussen gebeurtenissen die in het verleden plaatsvonden en die in het heden, in de trein, plaatsvinden. Hierdoor krijg je gaandeweg het boek steeds meer informatie over de omstandigheden waarin Rider is grootgebracht en de redenen waarom ze het zo moeilijk vindt om mensen te vertrouwen.

“Ze was al zo voordat ik werd geboren. Het was niet eens de bedoeling dat ze me kreeg. Het was een ongelukje. Ze zei vaak dat ze van me hield, maar haar gedrag vertelde een ander verhaal en het feit bleef dat ik een ongelukje was. Ik was een van de honderden fouten die ze had gemaakt, maar ik was de fout die bij haar bleef, haar aankeek, haar nodig had, haar inwreef wat ze was, hoe ze faalde in wat ze hoorde te doen en wie ze wilde zijn.”-Paul Mosier

De verhaallijn is prachtig en je zult je geen moment vervelen met dit mooie verhaal, al maken sommige gebeurtenissen je zo nieuwsgierig dat je het boek het liefst in één keer wilt uitlezen (dit is bij mij daadwerkelijk gebeurd). De karakters zijn reëel en maken het verhaal geloofwaardig en levendig. Een echte aanrader dus voor zowel jong als oud.

Paul Mosier schrijft al zijn hele leven. Nadat hij twee boeken in eigen beheer uitgaf, is Bestemming Onbekend zijn debuut als jeugdboek. Paul woont met zijn vrouw en dochters in Phoenix, Arizona en is zelf dol op treinreizen.

Meer recensies van Soraya Latten