Dit verhaal is prachtig

Soraya Latten 18 maart 2020
Olivia worsteld al sinds lange tijd met schuldgevoelens waarvan alleen haar beste vriendin Ella afweet. Op de dag dat Olivia geen uitweg meer ziet besluit Ella dat het tijd is om iets te doen aan die gevoelens en stuurt ze haar beste vriendin naar een therapeut. Al snel blijkt niet alleen Olivia geheimen te hebben en begint de zoektocht naar antwoorden.

“Hé lieverd, je hoeft niet alleen te zijn vandaag, hè. Ik ben er voor je. Het wordt wel beter hoor, echt. Dikke kus, Ella. Verdomme Ella. Olivia weet wel dat ze het goed bedoelt, maar ze maakt het eigenlijk alleen maar erger. […] Ella is de enige die haar geheim kent. Wat ze schrijft is pure onzin. Het wordt niet beter. Nooit. Olivia zal voor eeuwig en altijd ongelukkig blijven en dat is haar verdiende loon. Het is haar straf.”

Dit prachtige debuutroman is een aaneenschakeling van mooie thema’s waarbij vriendschap en (familie)liefde centraal staan. Door de unieke mengeling van deze krachtige thema’s komen er veel gevoelens los bij de lezer en voel je je al snel verbonden met de karakters in dit boek.

De vriendinnen die samen J.B. Ocean vormen hebben er echt moeite voor gedaan om de karakters en vooral hun gevoelens tot leven te brengen. Dit maakt ze echt en door de dingen die ze meemaken zal het zomaar een buurvrouw van je kunnen zijn. Dit wordt extra versterkt doordat er voor een, in grote lijnen, realistische verhaallijn is gekozen.
Blauw laat heel goed zien hoe belangrijk goede vrienden zijn en hoe erg een geheim of schuldgevoelens op een persoon kan drukken.

“Kon ze de klok maar terugdraaien. Verderop is een verraderlijke bocht waar vorig jaar een jonge kerel tegen een boom is gereden. Verdorde boeketten tonen nog de precieze plek van het ongeval aan. Het is dan en daar dat het Olivia duidelijk wordt. Er is geen weg terug, maar er is ook geen weg mee vooruit.”

Het verhaal wordt steeds vanuit verschillende oogpunten beschreven waardoor je niet alleen Olivia’s kant begrijpt maar ook leert hoe de mensen in haar omgeving er tegenaan kijken. De hoofdstukken worden onderbroken door verschillende dagboekfragmenten, wie de auteur hiervan is kom je later in het boek achter, ook dit maakt nieuwsgierig.

Doordat ervoor is gekozen om het geheim van Olivia ook geheim te houden voor de lezer blijft deze geprikkeld en zul je het boek niet snel genoeg uit kunnen lezen. En als je eindelijk achter het geheim bent komen er nog zoveel verschillende nieuwe geheimen boven tafel dat het lezen van dit boek steeds een plezier is.

Een kritisch puntje is de cover, ondanks deze prachtig is past die in mijn optiek niet bij het verhaal. De hele tijd was ik op zoek naar de link met zee of water maar deze was er eigenlijk niet, behalve dan het geheim wat boven water dreigt te komen, dit maakt dat ik net een ander idee bij het boek had maar wat het uiteindelijk werd is naar mijn idee nog veel mooier.

J.B. Ocean bestaat uit twee vriendinnen van wie het schrijven van een boek een droom was. Met Blauw ging deze droom in werkelijkheid. De vriendinnen wonen beide met hun gezin in Antwerpen.

Meer recensies van Soraya Latten