Dit boek is was het beloofd

Soraya Latten 22 januari 2020
Als privédetective Keller Brik door een oude vriendin wordt gevraagd haar spoorloze man te zoeken duik hij direct in de zaak, niet veel later wordt het verminkte en opgehangen lichaam van de man gevonden naast een graffiti tekening die hetzelfde tafereel uitbeeldt. Niet veel later duiken er meer gruwelijke graffiti tekeningen op, is dit een waarschuwing? De klok tikt en Keller moet er alles aan doen om komende moorden te stoppen.

“Niets zou daar ooit nog hetzelfde zijn. Voor Lisa was het nieuws van vandaag als een virus dat zich razendsnel zou verspreiden om alle andere herinneringen voorgoed te verminken. En al had hij het graag anders gezien, zijn komst die dag zou altijd geassocieerd worden met dat nieuws. Keller Brik, Brenger van Ongeluk en Slechte Tijdingen.”

Een beklemmende Brusselse stadsthriller deze zin lezen we op de achterzijde van dit boek en is zeker waar! Het boek heeft de nodige spanning en het boek zit vol met twists.

W.A. Dehairs heeft een prettige schrijfstijl en heeft zijn hoofdpersoon Keller Brik een passend en realistisch karakter gegeven waardoor je jezelf direct tot hem aangetrokken voelt. En niet alleen heeft hij in dit personage veel tijd gestoken ook in de personages die zich rondom Keller bevinden hebben allen een goed uitgedachte persoonlijkheid en trekjes die ze reëel maken en waardoor dit boek realistisch wordt.

Niet alleen draait dit boek om de moorden die worden aangekondigd middels graffiti maar ook om het verleden van Keller en de reden waarom hij gestopt is bij de politie. Dehairs heeft ervoor gezorgd dat er aan het eind van dit boek geen losse lijntjes meer zijn en we niet met vragen blijven zitten. En dit heeft hij op zo’n manier gedaan dat je steeds denkt ‘O, zit dat zo! Dat had ik niet verwacht.’ en je dus steeds nieuwsgieriger wordt naar het volledige onderdeel om te ontdekken.

“‘Meneer? Hallo? Bent u daar nog?’ ‘Hij draagt een masker, een wolvenmasker.’ ‘Meneer? Hallo? Kunt u dat nog eens herhalen?’ Korte pauze. Dan een ijselijke gil die door merg en been gaat. ‘Wat willen jullie van mij? Wacht. Nee nee! Wacht!’”

De spanning wordt door Dehairs goed opgebouwd en verhoogd of verlaagd zodra dit nodig is. Hierdoor worden de spannende gedeelten nog beter ingeleid en voel je net als er bij een film een spannend muziekje begint deze spanning steeds dichterbij komen totdat het zijn climax bereikt.
Op den duur heb je ongeveer elk personage in het boek al verdacht van de verschrikkelijke moorden en moet je wel blijven doorlezen om er eindelijk achter te komen wie de dader is van deze moorden. En geloof mij dat antwoord is absoluut bevredigend.

W.A. Dehairs zijn debuut Lockdownwerd ontzettend goed ontvangen en stond zelfs op verschillende longlists. Daarnaast ontving hij een eervolle vermelding op de Prins Alexander van België prijs. De graffitimoorden is zijn tweede boek en beloofd al net zo’n groot succes te worden als zijn eerste.

Meer recensies van Soraya Latten