Een prachtig en intens boek

Soraya Latten 16 oktober 2020
Een jaar geleden verloor zowel Jessica als Lucas zijn broer tijdens een aanslag. Beide gaan ze geheel anders met hun verdriet om. Lucas kickbokst en probeert de wereld een stukje mooier te maken door elke dag iets aardigs voor iemand te doen en Jess zorgt voor haar depressieve moeder en doet haar best de eindjes aan elkaar te knopen. Maar dan ontmoeten ze elkaar en ontdekken ze dat twee scherven elkaar misschien geluk kunnen brengen zolang ze elkaar niet bezeren.

“Maar wat als we niet meer zijn dan dat? Twee scherven die elkaar uiteindelijk pijn doen en schade berokkenen, en iedereen om ons heen ook?”

Wie Alles is nu heeft gelezen weet hoe Amy Giles moeilijke onderwerpen tot een hartverwarmend verhaal kan maken en die lijn heeft ze met haar tweede boek ook zeker doorgezet! De scherven zit vol gevoelige onderwerpen en heftige gebeurtenissen maar het boek straalt één en al liefde uit.

In het boek wisselen de hoofdstukken tussen Jess en Lucas waardoor je van beide meekrijgt wat ze precies hebben meegemaakt en hoe ze omgaan met het grote verdriet wat er in hen leeft. Doordat Amy hiervoor heeft gekozen zie je goed hoe verschillend Jess en Lucas omgaan met een soortgelijk verlies en welke invloed dit verlies heeft (gehad) op hun gezin. Al snel merk je hierdoor dat sommige mensen die er van een afstandje sterk uitzien van binnen nog veel pijn kunnen hebben en verschillende problemen in hun leven kunnen hebben die op het eerste gezicht niet zichtbaar zijn.

De scherven had mij eigenlijk al vanaf bladzijde één in zijn greep en ik bleef maar door lezen! Ik wilde zo graag weten hoe het zou aflopen met Lucas en Jess. Meerdere keren had ik een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen staan door de prachtige manier waarop Amy de gevoelens van zowel Jess als Lucas beschrijft, ze zorgt er echt voor dat je van begin tot het einde meeleeft met de personages.
Dit alles maakt dat ik nu alweer reikhalzend uitkijk naar het volgende boek van Amy Giles.

Amy Giles werkte o.a. bij verschillende uitgeverijen en is nu overdag werkzaam als copywriter. In de avonden werkt ze aan haar boeken. De scherven is haar tweede boek. Haar eerste boek Alles is nu werd in het Nederlands vertaald door Zomer & Keuning

Meer recensies van Soraya Latten