Uniek geschreven

Soraya Latten 20 maart 2020
Een man gaat op zoek naar zijn verleden op het eiland van zijn jeugd, Texel. Maar hoe betrouwbaar zijn je herinneringen? Hij reist door het verleden en heden en langzaamaan vindt hij meer informatie over zijn leven en ontdekt hij zijn eigen waarheid en verhaal.

“Wat we niet hadden was een grens, zo één met een grenspaal en mannen in uniform erbij en een bord waarop stond: hier eindigt Nederland en begint Duitsland, bijvoorbeeld. Bij ons was het diffuser: daar waar de zee begon kon je niet verder, waar de zee begon was het eiland afgelopen, daar waren geen borden of mannen in uniform voor nodig. “

Dit boek is absoluut uniek in zijn soort, want is het een biografie over schrijver Koos Terpstra of zijn het verzinsels of is het toch een mengsel van waarheid en fictie. Aan het einde van dit verhaal ben ik er nog niet helemaal over uit wat het is want alles zou waar kunnen zijn.

De schrijfwijze van Koos is net als het boek zelf uniek, de ongedwongen wijze waarop dit boek is geschreven is een lust om te lezen. Zodra je begint merk je al gauw niets meer van de tijd en ben je zo een uur en heel wat hoofdstukken verder, het leest echt moeiteloos.

Koos Terpstra heeft ook een zeer beeldende manier qua schrijven waardoor je de plekken zo voor je ziet zelfs als je nog nooit op Texel bent geweest (pas op door dit boek wil je hoe dan ook direct naar Texel toe)

“Het eiland is wervelende biografische zoektocht waarin wij meer en meer van onszelf zullen herkennen.”

Deze zeer doeltreffende zin staat op de achterzijde van het boek en is voor 100% waar, gaandeweg leer je niet alleen steeds meer over de mannelijke hoofdpersoon van het boek maar denk je onbewust ook na over je eigen leven en keuzes die je hebt gemaakt tot waar je nu staat in je leven.

Koos Terpstra is geboren op Texel en een Nederlandse schrijver en regisseur. Hij heeft bij verschillende toneelgezelschappen gewerkt en was jarenlang artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel. Zijn stukken werden in meerdere talen vertaald.

Meer recensies van Soraya Latten