Prachtige personages

Soraya Latten 08 april 2021
Vivian verhuist na een aantal heftige gebeurtenissen naar een klein dorpje en woont al een tijd in het huis achter de zeedijk maar laat zich aan niemand zien. Dan moet Jeremy een pakketje langs brengen en komt zo achter haar naam. Samen met zijn moeder probeert hij Vivian uit haar isolement te halen, maar dat is nog niet zo makkelijk.

Het huis achter de zeedijk is onderdeel van de Citerreeks, een reeks waarin familie en geloof centraal staan. De verschillende boeken uit deze reeks zijn vrijwel allemaal apart te lezen maar opgenomen in de reeks door hun Christelijke tintje.

Jetty Hage heeft een fijne schrijfstijl waarbij ze de liefde laat doorvloeien in haar verhaal. Ze durft moeilijke onderwerpen aan te snijden zonder dat ze te donker worden waardoor het verhaal een negatieve wending zou krijgen maar je voelt steeds de warmte die uitgaat van de verschillende personages en de steun waarmee ze de personen in moeilijkheden aan weten op te trekken. Dit geeft het boek veel kracht en maakt dat je er als lezer doorheen vliegt en er van begin tot het eind een warm en veilig gevoel aan overhoudt.

Het verhaal focust zich in het begin vooral op de problemen van Vivian maar je komt er al gauw achter dat verschillende hoofdpersonage te kampen hebben met verschillende problemen die ze onder ogen moeten zien. Dit zorgt ervoor dat het verhaal steeds vlot blijft zonder dat er teveel in één keer gebeurt waardoor je als lezer het overzicht kwijtraakt.

Wat ik persoonlijk wel erg jammer vind is de afloop van het verhaal. Er ontstaan verschillende relaties, zowel vriendschappelijke- als liefdesrelaties en daar had ik wat moeite mee. Niet dat er relaties ontstonden maar met wat voor type personen. Na aanleiding van een aantal gebeurtenissen had ik niet verwacht dat er met zo iemand een liefdesrelatie zou ontstaan en toen dit wel gebeurde stelde mij dat best teleur, alsof iemand met minder genoegen nam. Dat nam voor mij ook een gedeelte van het leesplezier wat ik had gehad helaas weg.

Jetty Hage is een vaste auteur in de Citerreeks en schrijft sfeervolle romans waarin het gezinsleven centraal staan. Eerder verscheen van haar onder andere de tweeluik Een grijze parel en Een kleine diamant.

Meer recensies van Soraya Latten