Perfecte eind van een heerlijke trilogie

Soraya Latten 18 maart 2020
**LET OP: Home is het laatste deel van de Rémi serie en bevat spoilers over de eerste 2 delen.**

In Home moet Rémi leren omgaan met alle verdriet en vragen die op hem af komen na de dood van zijn vriend. Ondertussen is de strijd tussen goed en kwaad steeds duidelijker maar moet Rémi erachter zien te komen wie nou echt de kwade is. Ondertussen komt er ook steeds meer informatie over zijn verleden naar voren, is hij wel wie hij altijd gedacht heeft?

“Dat kan maar twee dingen betekenen: of ze hebben de inhoud van de iPad niet bekeken, wat hem onlogisch en nalatig lijkt, of het filmpje stond er nog niet op toen ze hem in de tas stopten. En in dat geval is er nog steeds iemand die via een of andere gehackte verbinding toegang heeft tot het Creodoom.”

Home is het laatste deel van de trilogie over Rémi en bevat net als de eerste twee delen de nodige actie, fantasie en plot twists. De schrijfstijl van Lara is zo verslavend dat het moeilijk is haar boeken weg te leggen voordat ze uit zijn, dit maakt het lezen van dit laatste boek opnieuw tot een feestje.

In het boek worden er opnieuw verschillende vragen opgeworpen over Rémi zijn verleden maar ook over Emma, Rémi’s beste vriendin, en de docenten die werkzaam zijn op het Creodoom. Op sommige momenten zijn er zoveel vragen dat je het spoor even bijster bent maar Lara zorgt ervoor dat alle vragen langzaam maar zeker beantwoord worden waardoor je het plaatje steeds helderder begint te zien.

“Maar Emma’s ogen zoeken die van Rémi. Razendsnel flitst het beeld van de kleine, door de nok van het circus dwarrelende jongen voor zijn ogen. Hij weet dat Emma het hem stuurt. Haar woorden klinken zacht, bijna onhoorbaar. ‘Heb ik toch nog iets gevangen.’”

In dit laatste deel leren we ook de verschillende personages weer beter kennen, vooral een aantal minder belangrijke personages krijgen meer een eigen karakter en zijn belangrijker dan in vorige delen, dit geldt bijvoorbeeld voor de zus van Albert, Anna en voor mevrouw Maarts, de gepensioneerde docente. Het is erg fijn dat in plaats van nieuwe personages toe te voegen Lara de oudere personages een grotere rol heeft gegeven, hierdoor ben je al bekend met de karakters en hoef je niet op het laatst nog verschillende nieuwe namen te onthouden.

Waar je als lezer misschien al snel denkt te weten hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen zorgt Lara ervoor dat het verhaal steeds van koers veranderd waardoor het continue gissen blijft wat er nu weer gaat gebeuren, dit gebeurt zonder dat de geloofwaardigheid van het boek in gedrang komt, hierdoor blijft het voor de lezer leuk om te lezen en wordt de nieuwsgierigheid steeds geprikkeld.
Ik kan niets anders zeggen dan dat deze serie een absolute must read voor elke young adult lover is. Vooral fans van Harry Potter kunnen hun geluk niet op in deze zowel technische als fantasierijke serie.

Lara Reims debuteerde in 2019 met het eerste deel van de Rémi serie Upgrade. Waarin ze haar fascinatie met betrekking tot techniek en veranderingen van de mensheid beschrijft.  Ze woont en werkt in Boedapest

Meer recensies van Soraya Latten