Meeslepend, vrolijk en levendig

Soraya Latten 08 april 2021
Candace Park haar hele leven bestaat uit het tevreden stellen van haar Koreaanse ouders. Ze haalt hoge cijfers en doet alles wat haar ouders zeggen ook al zou ze het liefst zingen. Wanneer Candace stiekem naar een K-popauditie voor een nieuwe meidenband gaat en wordt uitgekozen voor een training in Korea lijkt haar droom eindelijk werkelijkheid te worden. Maar het lijkt heel anders dan Candace had gedacht. De lessen zijn loodzwaar en de concurrentie is moordend. En regel 1 is niet daten. Maar je daaraan houden is vrijwel onmogelijk als je megaster One.J en up and coming ster YoungBea ontmoet.

Na het succes van BTS is er vrijwel geen enkele jongere die niet van K-pop heeft gehoord, de cultuur van Korea komt steeds meer naar Nederland door onder andere muziek en natuurlijk de befaamde K-drama’s die je nu makkelijk streamt via Netflix. Niet gek dus dat er nu ook verschillende boeken op de markt verschijnen waarvan K-pop crush één is. En wat voor één!

Stephan Lee laat ontzettend goed uitkomen onder welke hoge druk Koreaanse zanger(essen) staan en hoeveel je ervoor moet overhebben om het te maken in Korea en het buitenland. Met zijn vlotte schrijfstijl zorgt Lee ervoor dat je direct in het boek zit en je je kan laten meeslepen in de wereld van de K-pop.
Hij heeft typisch Koreaanse uitspraken in het boek verwerkt die allemaal in het boek zelf of op de laatste bladzijden van het boek worden uitgelegd, hierdoor word je soms een beetje uit het verhaal gehaald maar door de leuke opzet van het K-pop woordenboek zul je je hier niet snel aan ergeren, het is juist fijn dat je het niet zelf meer hoeft op te zoeken.

In K-pop crush vind je veel verschillende personages maar toch heeft Stephan ervoor gezorgd dat ze allen genoeg aandacht hebben gekregen om niet vlak over te komen, je leert veel over hun karaktereigenschappen waardoor je goed in de verschillende personen kunt inleven en je ze al snel duidelijk voor je kunt zien
Je leest natuurlijk vooral over het verhaal van Candace en voelt goed haar struggles en hoe deze haar beïnvloeden tijdens de training, voor mij kwam Candace hierdoor heel echt over en had ik op sommige momenten het gevoel alsof ik naast haar stond door de levendige manier waarop Stephan Lee haar verhaal verteld.

Het boek zit vol leuke twists en het einde is er zeker eentje om niet te vergeten en er blijven ook zeker nog wat dingen open. Ik kan daarom niet wachten op het vervolg op dit boek en of we hierin de antwoorden zullen vinden op de vragen die zijn achtergebleven na het lezen van dit geweldige debuut van Stephan Lee.

Stephan Lee is zelf van Amerikaanse-Koreaanse afkomst en was al vanaf jongs af aan bezig met K-pop. Hij studeerde af in Creative Writing en werkt momenteel als Senior editor bij Bustle. K-pop crush is zijn debuut en word wereldwijd vol lof ontvangen.

Meer recensies van Soraya Latten