Een bijzonder en meeslepend verhaal

Soraya Latten 08 april 2021
Na de dood van haar vader moet Sofie zijn begrafenis zonder de hulp van haar broer, Max, regelen en zijn twee huizen leegruimen. Al snel leert ze meer over het verleden van haar vader en de verstoorde band tussen haar broer en hem. Na een bizarre ontdekking gaat Sofie op zoek naar antwoorden.

Dit boek is zo bijzonder, op een positieve manier. Ik heb er tot de laatste bladzijde niet helemaal mijn vinger op kunnen leggen waarom maar ik wilde maar blijven doorlezen. Gert-jan van den Bemd heeft met Sofie een beeldend personage tot leven gebracht. Ze is niet anders dan jij of ik en maakt dingen mee die je zo zelf zou kunnen hebben meegemaakt en in mijn ogen is dat juist de kracht van het verhaal. Een gebroken familie, overleden ouders en een geheim wat pas na de dood van één van de ouders boven water komt. Dit zou iedereen kunnen meemaken en gebeurt ook ontzettend vaak. Ik denk dat dat de reden is dat het verhaal zo’n grote aantrekkingskracht had.

In het begin van Na de val komen er vooral heel veel vragen op bij de lezer en wil je alles uitpluizen om erachter te komen wat er nou allemaal aan de hand is en doordat Gert-Jan langzamerhand steeds maar een klein beetje onthuld is doorlezen het enige wat je kan en wil blijven doen. Tussen de opgeworpen vragen en de gegeven antwoorden door leer je ook veel over Sofie zelf en voel je je als lezer steeds meer tot haar aangetrokken, de beslissingen die ze neemt, de kracht die ze uitstraalt maakt haar tot een personage waar je alleen maar meer over wilt weten.

Gaandeweg krijg je, zoals hierboven genoemd, antwoorden op een aantal vragen die worden opgeroepen maar het einde dat is geweldig in elkaar gezet. Alles valt op zijn plek en sommige dingen zijn zo onverwacht dat je mond er van openvalt. Doordat een aantal interacties en situaties voor mijn gevoel niet helemaal goed uitgewerkt waren of in het verhaal pasten krijgt het boek niet de volledige vijf sterren maar is het zeker een boek wat ik iedereen kan aanraden.
Ik blijf in ieder geval heel benieuwd naar de volgende boeken van Gert-jan van den Bemd.

Gert-Jan van den Bemd is een Nederlandse auteur, kunstenaar en wetenschapsjournalist. Hij won met zijn korte verhalen verschillende prijzen voordat hij in 2018 debuteerde met zijn roman De verkeerde vriend. Na de val is zijn tweede roman.

Meer recensies van Soraya Latten