Meetcutes all around

Soraya Latten 08 januari 2020
Om promotie te maken tot agent en haar baan niet te verliezen moet Evie de arrogante scenarioschrijver Ezra Chester, aka Z A K, overtuigen om zijn romcom script binnen 3 maanden af te schrijven. Ezra wil dit doen op 1 voorwaarde, Evie moet bewijzen dat je ware liefde kunt vinden zoals in een romantische comedy anders krijgt ze geen script.

“‘Maar luister Evie Summers, op het moment dat je de afspraak met Z A K maakte, ging je de Uitdaging Meet-cute aan. Zoals we die kennen van 10 things I hate about you ( R.I.P. Heath Ledger, te mooi voor deze wereld), She’s all that en How to loose a guy in ten days. Voor cultuurbarbaren zeer uiteenlopende films. Maar de essentie komt overeen: er is sprake van een uitdaging, onvermijdelijk vervolgd door misverstanden, bruut verraad en uiteindelijk liefde.’”

Dit boek is een absolute must read voor iedere romcom lover. Elke ‘meet-cute’ die je zag in een bekende film wordt nagespeeld in dit heerlijke feelgood boek. Rachel Winter heeft een vlotte schrijfstijl met de nodige humor waardoor het boek heerlijk weg leest en je in het leven van Evie wordt gezogen. Doordat Rachel de situaties op een beeldende manier schetst lijkt het haast of je zelf in een film bent beland of deze aan het kijken bent, dit zorgt ervoor dat het boek maar moeilijk weg te leggen is en je het liefst blijft doorlezen.

“Anette boog zich naar me toe met een blik alsof ik het meeste interessante van het café was. ‘Jij bent het grappigste wat ik ooit heb gezien,’ zei ze. ‘Dat is lief van je,’ […] ‘Maar vandaag was een uitzondering, echt. Zulke dingen doe ik normaal nooit.’ Dit trok Bens aandacht. Hij keek me aan, zijn bruine ogen fonkelden. ‘Echt niet?’ vroeg hij. ‘Waarom was dit dan al de tweede keer dat je hier je drankje over iemand heen gooit?’”

Elk hoofdstuk wordt ingeleid alsof het een scène in een film is en doordat je precies weet hoe Evie er in elk hoofdstuk bij loopt maakt dit het boek extra komisch. Net als de meeste feelgoods is het verhaal niet direct realistisch, ik bedoel hoe vaak zie je dat iemand meet-cutes in scène zet, maar toch voelt dit verhaal, door de schrijfstijl, alsof het zo in het echte leven kan gebeuren en dat we ons eigen romcom kunnen maken.
Ook heeft Rachel het voor elkaar gekregen om verschillende leuke twists in het boek te brengen waardoor je meerdere keren op het verkeerde been wordt gezet over de afloop van dit mooie en leuke verhaal.

De personages zijn door Rachel goed uitgewerkt en met elk van hen krijg je een band, uiteindelijk zul je voor de ene juichen en absoluut voor een team zijn. Want wil jij dat Evie valt voor de arrogante maar o zo knappe Ezra #teamEzra of ben je totally #teamBen.

Rachel Winters is ervan overtuigd dat er maar weinig problemen niet kunnen worden opgelost door goede vrienden en een grote glazen wijn. Ze woont in Londen en is naast auteur ook redacteur bij een uitgeverij. Net als in de film is haar debuut en al in meerdere talen vertaald.

Meer recensies van Soraya Latten