Vlotte young adult

Soraya Latten 16 oktober 2020
Achter het populaire instagram-account @Polaroidmeisje schuilt de verlegen Lize. Juist door dit anonieme account durft ze zichzelf echt te laten zien. Maar dan krijgt ze een mysterieus berichtje. Haar beste vriendin Hannah zit ondertussen met haar eigen problemen en die van haar broer en dus besluit Lize met haar beste vriend Thomas op onderzoek uit te gaan. maar dan verdwijnt Lize en staat Thomas voor een lastige keuze.

“Mijn top drie van slechtste vriendin ever bestaat uit:
Liegen
Verzwijgen
Faken
Op dit moment doe ik het alle drie tegelijk.”

Femke Hendriks heeft met Polaroidmeisje een leuke en vlotte young adult geschreven. Dit boek bespreekt belangrijke thema’s waaronder: pesten, social media, vriendschap en familie. Jongeren in deze tijd hebben met elk van deze thema’s wel eens te maken gehad waardoor het boek niet alleen leuk is om te lezen maar ook zeer actueel.

De hoofdstukken wisselen af tussen Lize en Hannah waardoor je sommige situaties van twee kanten belicht krijgt en bij beide over hun angsten en onzekerheden leest. Deze afwisselingen houdt het boek onvoorspelbaar en zorgt ervoor dat je als lezer wil blijven doorlezen. Doordat beide meiden met verschillende situaties te kampen hebben lees je twee verhaallijnen die beide je tot aan het einde toe nieuwsgierig houden en waardoor je dit boek niet zo snel weglegt.

Voor mij verloor het boek richting het einde zijn geloofwaardigheid door de reactie van verschillende mensen op de gebeurtenissen die Lize meemaakt. Voor mij had dit gedeelte wat langere mogen zijn en de gevoelens meer uitgediept mogen worden. Nu leek het allemaal net te snel te gaan waardoor het zijn uitwerking miste.

Afgezien van dit laatste punt was het een lekker boek die met zijn korte hoofdstukken en leuke personages je als lezer echt vasthoudt.

Femke Hendriks werkt in het basisonderwijs als intern begeleider en zit achter de site www.kinderboekenatelier.nl. Polaroidmeisje is haar debuut.

Meer recensies van Soraya Latten