Dit boek Vergeet je niet snel

Soraya Latten 04 februari 2020
Als Georgina op dezelfde dag haar baan verliest en haar vriend met een ander betrapt weet ze niet wat ze moet doen. Dan krijgt ze de kans om bij een nieuwe bar te werken, de baan is geweldig alleen de baas is haar eerste en enige grote liefde, terwijl hij zich Georgina niet eens meer herinnert.

“Het is als die noodlottige zin in een necrologie, de eerste regel van de alinea waarin het verval onontkoombaar inzet: ‘Helaas mocht het niet meer zo zijn…’ Lucas die weer is opgedoken maakt dat pijnlijk duidelijk. Hij is wel veranderd. Ik ben nog geen stap verder.”

Dit heerlijke feelgood verhaal durft ook verschillende wat zwaardere onderwerpen aan te snijden zoals vreemdgaan, familierelaties en het overlijden van een geliefde. Dit zorgt ervoor dat het boek meer is dan een typisch feelgood en ook een diepere laag heeft.

Vergeet me niet is ondanks deze dingen wel hilarisch om te lezen, Georgina maakt dingen mee die een normaal mens nooit zou meemaken en dit maakt dat je vaker dan eens hardop moet lachen om de verhalen die ze vertelt.

“Ik voel me licht in het hoofd. Ik voel me helemaal licht, op een nieuwe manier. Ik draag het niet meer met me mee. Ik heb het hardop gezegd, ik heb mijn woorden uitgesproken en de vloek verbroken.”

De relatie die zich ontwikkelt tussen Georgina en Lucas is vanaf het begin tot het einde echt prachtig om te lezen, omdat je het boek vanuit het perspectief van Georgina leest voel je ook de emoties die zij heeft bij bepaalde gebeurtenissen en momenten die zowel in het heden als in het verleden zijn voorgevallen. Deze emoties zijn door Mhairi goed uitgewerkt en dit maakt dat je een band kan ontwikkelen met dit hoofdpersoon zodat je echt meeleeft.

Omdat het lange tijd niet bekend is waardoor het uitging tussen Georgina en Lucas maakt dit je erg nieuwsgierig en zorgt dit ervoor dat je het boek haast niet weg kan leggen. Uiteraard helpt de vlotte schrijfstijl van Mhairi hier ook bij.
Als je van feelgood boeken houdt is deze zeker een aanrader, maar door het aantal pagina’s wel een stukje langer dan de gemiddelde feelgood.

Mhairi Mcfarlane is geboren in Schotland en is naast freelance schrijfster ook blogger. In 2012 brak ze door met haar boek Als de sterren aan de hemel staan, op dat moment werkte ze nog als journalist. Vergeet me niet is haar nieuwste boek en het tweede boek wat is uitgegeven door HarperCollins.

Meer recensies van Soraya Latten