Wat een debuut

Soraya Latten 11 juni 2020
Anouck krijgt haar grote liefde Uwe maar niet uit haar hoofd, al jarenlang denkt ze aan niemand anders dan hem, als hij en zijn vrouw Tanja een Nederlandse au pair blijken te zoeken vertrekt ze vastbesloten om Uwe terug te winnen naar Zwitserland. Haar plan loopt op rolletjes tot ze samen met de dochter van Uwe en Tanja wordt ontvoert. Is Uwe wel de man die ze dacht dat hij was?

“‘Roepen, ze moet om hulp roepen, zo hard ze kan. Iemand in dit gehucht moet dat toch horen. Ze opent haar droge mond en neemt een hap lucht. Maar voordat ze een gil kan slaken, raakt een hard voorwerp haar achterhoofd. Haar benen zakken als luciferhoutjes onder haar lijf weg. Ze verdwijnt in het donkerste zwart.”

Wat een debuut. De beste boeken zijn, in mijn beleving, vaak degene waarvan je niet echt verwachtingen hebt en met een open mind ingaat en dat was zeker waar in het geval met het boek Waterval. Natuurlijk is het met een debuutboek al moeilijk in te schatten hoe het boek gaat zijn want gaat de schrijfstijl je wel aanspreken of sowieso het plot. Bij dit boek van Annemarie Snels kom je er al snel achter dat het boek goed gaat worden, na een aantal bladzijde zit je al in het boek en word je meegenomen in de wereld van Anouck, Uwe, zijn vrouw en kinderen.

De schrijfstijl van Annemarie meeslepend en natuurlijk, alsof het de schrijfster geen enkele moeite heeft gekost om dit indrukwekkende verhaal op papier te zetten. Dit zorgt ervoor dat het leesplezier enorm groeit en je als lezer ook geen enkele moeite hebt om het boek te lezen, er zijn geen indrukwekkende woorden of zinnen nodig om dit boek goed te maken dit wordt juist door de vlotte schrijfstijl en verbazingwekkende twists gedaan.

Er is veel tijd besteed aan de karaktervorming van de hoofdpersonages waardoor je je goed kan inleven in hun denkwijze. Je zult voor sommige veel empathie krijgen terwijl andere misschien juist woede oproepen, als een boek dat teweeg kan brengen is altijd een goed tekenen. Ook de ontwikkeling bij de karakters is goed te zien zodat ze als snel in je hoofd echte personen worden.

Een aantal momenten waren iets te langdradig waardoor je als lezer je aandacht kan verliezen maar gelukkig kwam dit niet erg vaak voor, mocht je hier tegenaan lopen kan ik alleen maar aanraden om absoluut door te lezen, geloof mij het is het absoluut waard.

Het plot zit ontzettend goed in elkaar en door meerdere onverwachte twists krijg je als lezer steeds weer nieuwe vragen wat ervoor zorgt dat je tot het einde van het boek nieuwsgierig blijft naar wat gaat komen. En het einde is zo onverwachts en schokkend dat je er, of van zult houden, of het zult haten.

Annemarie Snels woont met haar gezin in Roosendaal. Naast het schrijven aan thrillers werkt Annemarie als tekstschrijver en communicatiemedewerker bij een adviesbureau. Zelf leest ze het liefst literaire thrillers of waargebeurde verhalen.

Meer recensies van Soraya Latten