Een prachtig verhaal voor de jeugd

Soraya Latten 13 juli 2019
Als de opa van Darius ziek wordt besluiten zijn ouders om naar Iran te gaan, maar de verlegen, depressieve Darius lijkt dit maar niets. Hij voelt zich niet thuis in Amerika en betwijfeld of dit als halve (niet Farsi sprekende) Iraniër in Iran zelf anders zou zijn. Zou iemand zijn medicijngebruik begrijpen, of zijn overgewicht door dit medicijngebruik? Toch zit er niets anders op dan zijn ouders en zusje te volgen naar Iran. Daar ontmoet hij al snel Sohrab en al snel ontstaat er een bijzondere vriendschap waarin Sohrab Darius voorstelt aan de mooie omgeving in zijn moederland. Maar Iran heeft ook zijn donkere kanten, hoe gaat Darius daar mee op?

Een prachtig verhaal waarin (on)zekerheid, familie en vriendschap een grote rol spelen. Darius moet zich helemaal geven om de cultuur van de Iraanse bevolking te begrijpen en voor iemand met een depressie kan dit lastig zijn. Het boek is een mooi voorbeeld van zowel omgaan met depressie als je aanpassen aan een nieuwe cultuur. Het zou in mijn optiek daarom ook een boek moeten zijn wat verplicht op school zou moeten worden gelezen, vooral omdat depressie steeds jonger voorkomt en we steeds meer culturen vinden op scholen.
Helaas was er im het einde voor mijn gevoel zoveel verwerkt dat het wat teveel voelde en je werd heen en weer geslingerd door verschillende emoties, dit had van mij wat uitgebreider gemogen. Maar over het algemeen was het een sterk, mooi en ontroerend boek wat ikzelf bij verschillende jongeren zou aanraden.

Abid Khorram is zelf net als Darius haf Iraans en opgegroeid in Amerika, ook depressie is hem helaas niet vreemd. Op 12 jarige leeftijd werd bij Adib een ernstig depressieve stoornis vastgesteld en na 4 jaar zoeken kreeg hij de juiste medicijnen en therapie om deze depressie beheersbaar te maken. Zelf kreeg hij erg veel steun van zijn ouders en omdat er depressiviteit heerste in de familie kon er snel actie worden ondernomen. Met dit boek wil hij daarom ook laten zien dat een depressie ondanks dat het je leven in grote mate beïnvloed niet alles overheersend hoeft te zijn.
Khorram heeft naast schrijven een baan als grafisch ontwerper. Zijn debuut, Darius de Grote is niet oke, werd door Publishers Weekly uitgeroepen tot  één van de beste Young Adult-boeken van 2018.

Meer recensies van Soraya Latten