Spannend tussendoortje waarin het moederschap mooi in beeld wordt gebracht

In ‘Waar is Ivy?’ maken we kennis met Lizzy en haar dochtertje Ivy. Ze is sinds kort verhuisd van England naar Nederland en door een eerlijke post over het moederschap gaat ze plots viraal en staan de agentschappen voor haar in de rij. Iedereen wil haar als ‘momfluencer’. Door het online werk zijn haar geldzorgen verleden tijd, maar er is ook een keerzijde aan het succes: Lizzy’s inbox stroomt vol met nare berichten en bedreigingen van zowel de moedermaffia als van internettrollen. Is de online wereld wel zo onschuldig? Lizzy’s intuïtie zegt dat ze moet stoppen. Maar het is te laat. Als Lizzy haar dochter Ivy wil wekken van haar middagdutje, ligt ze niet meer veilig in haar warme bedje…. Wat volgt is een spannende zoektocht naar haar dochtertje en de redenen waarom ze werd meegenomen.

Ik werd aangetrokken tot dit verhaal omdat ik zelf een jonge mama ben en benieuwd was wat dit verhaal met me zou doen. Het bracht me veel herkenbare dingen, zoals de onmacht die je soms kan voelen of de vermoeidheid (“neen, je weet echt niet wat het is als je nachten na elkaar maar een paar uurtjes slaap hebt”), maar ook de geluksmomentjes zijn zeker deel van het moederschap en die komen in dit verhaal ook zeker aan bod. Inge weet dit thema, naast het thema ‘sociale media en de invloed daarvan’ heel goed neer te zetten. Vaak worden we om de oren geslagen door “het perfecte plaatje”, hoewel hier toch ook al meer bewustzijn rond is, maar niets is de hele tijd rozengeur en maneschijn, ook het moederschap niet. Het verhaal liet me ook stilstaan bij mijn eigen mama-zijn en welke rol ik hier in wil opnemen.

Meer recensies van Stefanie Van der Loo